بازاریابی دیجیتال در چهار نوع فعالیت

4 نوع مختلف از فعالیت های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از تمام فعالیت های بازاریابی است که در فضای دیجیتال برای بازاریابی یک محصول یا خدمات انجام می شود. این نه تنها شامل فعالیت های بازاریابی آنلاین بلکه برخی از فعالیت های سنتی نیز می شود. مشاهده فعالیت های دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک نهاد مجزا از سایر فعالیت های بازاریابی توصیه نمی شود. یک کمپین بازاریابی عالی ترکیبی از هر دو جهان است.

برای توضیح بیشتر در مورد “بازاریابی دیجیتال”، ما در این مقاله چهار نوع مهم بازاریابی را، که نقش مهمی در هر تجارت و کسب و کار ایفا می کند، بررسی خواهیم کرد.

بسیار مهم است که فقط بر روی یک نوع تکنیک بازاریابی دیجیتال تمرکز نکنید. موفق ترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ از رویکرد چند کانالی استفاده می کنند.

1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا هنر استفاده از یک خط داستانی با اطلاعات ارزشمند است که به ایجاد برند و آگاهی در بین مخاطبان هدف شما ترجمه می شود. اثرات بازاریابی محتوا بلندمدت است و مخاطبان هدف شما با اطلاعاتی آماده می شوند تا اقدامی سودمند انجام دهند. کلید یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر، ایجاد روابط با مخاطب هدف است.

هدف بازاریابی محتوا ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و تبدیل شدن به یک شریک به جای تبلیغ کننده است. این بدان معناست که بازاریابی محتوا، اغلب از طریق یک استراتژی که بر ارائه ارزش به مخاطبین هدف با محتوا تمرکز دارد، استفاده می شود.

2. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو فرآیند استفاده از تاکتیک های ارگانیک برای رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو است. این یک روش طبیعی برای ایجاد ترافیک به وب سایت شما از صفحه نتایج موتور جستجو است. سئو فقط با هدایت ترافیک به وب سایت شما متوقف نمی شود، بلکه نقش مهمی در تبدیل این ترافیک به سرنخ هایی با کیفیت برای شناخت بازار و سلیقه مخاطبین، دارد.

نکته: SEO مخفف Search Engine Optimization است.

سئو اغلب در سه دسته به شرح زیر دسته بندی می شود:

الف) سئوی درون صفحه (On Page)

بهینه سازی یک صفحه وب، برای هدف قرار دادن یک جستجوی خاص و رتبه بالا در موتورهای جستجو می باشد. می توان با انجام فعالیت های مختلف مانند تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و بهینه سازی کلمات کلیدی به آن دست یافت.

ب) سئوی خارج از صفحه (Off Page)

برای قوی تر شدن یک صفحه وب، با پیوند دادن آن به سایت های با کیفیت دیگر انجام می شود. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو به محتوای وب‌سایت شما اعتماد کنند. این امر باعث افزایش اعتبار صفحه وب شما در موتورهای جستجو می شود. این فرآیند تولید بک لینک از طریق اتصال محتوای صفحه وب شما به سایر سایت های با کیفیت، لینک سازی نامیده می شود.

ج) سئو فنی

معمولاً برای ارائه یک تجربه کاربری عالی، با تمرکز بر سرعت سایت، سازگاری با موبایل، خزیدن، ساختار سایت و نمایه سازی سایت شما انجام می شود.
بسیاری به این تصور اشتباه رسیده اند که سئو در فضای B2B بی اثر شده است، اما واقعیت این است که بیش از 70 درصد از خریدهای B2B فرآیند خرید خود را با یک جستجوی عمومی آغاز می کنند. از این رو استراتژی سئوی شما باید بیشتر بر ایجاد محتوای با کیفیت، تولید بک لینک های با کیفیت برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر، و رتبه بالا در موتورهای جستجو تمرکز کند. اگرچه SEO روز به روز چالش برانگیزتر می شود، اما هنوز هم یکی از بهترین کانال ها برای B2B است.

3. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک تاکتیک پولی برای جلب توجه به برند با ظاهر شدن در نتایج موتورهای جستجو است. این استراتژی اغلب جستجوی پولی یا بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (PPC) نامیده می شود. این شامل فعالیت های مختلفی مانند تنظیم تبلیغات، بهینه سازی تبلیغات، تعیین بودجه و از همه مهمتر قرار دادن تبلیغات است. SEM را می توان در موتورهای جستجوی مختلف انجام داد اما عمدتاً در گوگل انجام می شود. گوگل از تبلیغات پولی در موتور جستجو و شرکای خود به نام Google Ads پشتیبانی می کند.

نکته: SEM مخفف Search Engine Marketing است.

SEM موثرترین استراتژی بازاریابی در فضای B2B است. تاثیر آن فوری است و به محض راه اندازی کمپین خود، می توانید تبلیغات خود را در SERP ها مشاهده کنید. با SEM، شما به راحتی می توانید مخاطبان هدف خود را تعریف کنید و می توانید آنها را بر اساس سن، علایق، مکان، عادات و موارد دیگر فیلتر کنید. همچنین می‌توانید ROI را پیگیری کنید که SEM را برای B2B مؤثرتر می‌کند.

نکته: ROI مخفف Return On Investment و به معنای نرخ بازگشت سرمایه است. در واقع نرخ بازگشت سرمایه، عمل نسبت دادن رشد سود و درآمد به کارهای انجام شده در بازاریابی است.

4. بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM)

بازاریابی رسانه های اجتماعی فرآیند جلب بازدید یا جلب توجه سایت های رسانه های اجتماعی با ارسال محتوای مرتبط به مخاطبان هدف شما است. برخی از رسانه های اجتماعی محبوب عبارتند از فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین، ردیت و اسنپ چت.

نکته: SMM مخفف Social Media Marketing است.

هر پلتفرم مجموعه ای از قوانین خاص خود را برای تبلیغ محصول یا خدمات شما دارد و به یک رویکرد و استراتژی منحصر به فرد نیاز دارد. محتوای وبلاگ شما ممکن است برای یک پلتفرم ایده‌آل باشد. یا یک تصویر ساده به شما کمک می‌کند در پلتفرم دیگری به مخاطبان وسیع‌تری دسترسی پیدا کنید. همچنین پلتفرم هایی وجود دارند که فقط محتوای ویدیویی در آنها کار می کند. مهم است که مخاطبان خود را شناسایی کنید و بر اساس آن محتوا ایجاد کنید. رشد چشمگیر رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شرکت‌های B2B از رسانه‌های پخش به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین برای بازاریابی خدمات یا محصولات خود تغییر مکان داده‌اند. این کانال به آنها کمک می کند تا بهتر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و روابط طولانی مدت ایجاد کنند.

کلام پایانی:

از بازاریابی محتوا گرفته تا بازاریابی رسانه های اجتماعی و از انواع تکنیک های دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با محصول/خدمات خود استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *