اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا معنای واژه IOT(Internet Of Things) که مدتی است. وارد حوزه تکنولوژی و زندگی افراد شده است. بسیاری از افراد به درستی با معنای آن آشنا نیستند. اما باید بدانیم که این فناوری در آینده ای نه چندان دور بسیار گسترده تر از حال حاضر در زندگیمان نقش خواهد داشت.

امروزه این واژه مفهوم جدیدی به خود گرفته است. یقینا هرچه اینترنت اشیا بیشتر رشد کند، به همان میزان نیز کاربرد های آن بیشتر می شود. از آن جایی که یک روش عالی برای هوشمند سازی جهان است، به طور قطع در آینده رشد بیشتری خواهد داشت. ما در این مقاله به بررسی این تکنولوژی و کاربرد آن می پردازیم.

 

اینترنت اشیا چیست؟

این تکنولوژی یک سیستم متشکل از چندین بخش مختلف است. که شامل دستگاه های محاسباتی، ماشین های مکانیکی، حیوانات، اسیا و افراد می شود. تمامی این بخش ها با شناساگر هایی یکتا مشخص می شوند.و توانایی انتقال داده در شبکه را بدون نیاز به هیچ تعاملی را دارا می باشد.

امروزه اکثر افراد از طریق دستگاه های مختلف مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تلبت و گوشی های هوشمند خود از اینترنت استفاده می کنند. این اتصال به اینترنت برای بیشتر افراد مزیت های متفاوتی را دارد. این مهم بودن حضور اینترنت و استفاده همگانی افراد باید به اهمیت اینترنت اشیا پی ببریم. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید.که گوشی های هوشمند وجود نداشتند. در آن زمان افراد قادر به ایجاد تماس و یا ارسال پیامک بودند.اما نمی توانستند کتاب بخوانند یا فیلمی ببینند و موسیقی بشنوند.

تمامی موارد ذکر شده تنها بخشی از چندین کارایی گوشی های هوشمند است که نام برده شد. اینترنت اشیا در واقع مفهوم ساده ای دارد.و معنای آن اتصال همه چیز به اینترنت می باشد. از این رو بسیاری از افراد در درک مفهوم آن با توجه به احتمالات زیاد کار دشواری را پیش رو خواهند داشت.

در ادامه با نحوه شکل گیری این فناوری آشنا می شویم. کلمه IOT واژه ای قدیمی نیست. این مفهوم در سال 1999 میلادی برای اولین بار استفاده شد.و در آن دنیایی را به تصویر کشیدند که تمام افراد و نیز اشیای بی جان از طریق شبکه ها و ابزار های دیجیتالی به هم متصل می شوند.و با یکدیگر ارتباط خواهند گرفت.

همانطور که می دانید.نیز امروزه اینترنت تمامی افراد جهان را به یکدیگر متصل نموده است. آی او تی نیز با توجه به نامش تمام اشیا را به هم متصل کند.

 

عملکرد این سیستم از لحاظ فنی

فرایند ارسال و دریافت اینترنت اشیا از طریق پروتکل های مختلفی مانند بلوتوث، وای فای، پروتکل MQTT و غیره می تواند انجام شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم.تمامی اشیا دارای یک شناسه یکتا و آدرس آی پی مشخص هستند. از این رو شاید منطقی نباشد که به هر سیستمی یک IP اختصاص دهیم.ولی با توجه به نسل جدید آی پی ورژن 6 دیگر این مساله منطقی تر می شود. همچنین مشکلی از نظر کمبود نخواهیم داشت.

اشیا و وسایلی که به صورت هوشمند کار می کنند، می توانند با اتصال به شبکه داخلی و یا اینترنت با یکدیگر در ارتباط باشند.و قادر به تعامل شوند. در واقع این یک ارتباط انسان با انسان یا انسان با ماشین نخواهد بود. به عبارت دیگر یک ارتباط کامل میان ماشین و ماشین برقرار می شود. به این صورت که وسایل رابط یعنی مودم ها، میکروسکوپ ها و برد های مختلف با هم تبادل اطلاعات خواهند داشت.

اما تفاوت میان اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز در چیست؟ این اشتباه بسیاری از افراد می باشد که این دو را از هم تفکیک نمی کنند. از دید کارشناسان این زمینه، تفاوت کلیدی آن ها دو مفهوم دارد.

  • اول این که آی او تی بر اشیا فیزیکی تمرکز دارد اما آی او ای بر اشیا، فرایند ها، داده ها و افراد
  • دوم این که آی او تی به هم پیوستگی اشیای فیزیکی است اما اینترنت همه چیز یک مفهوم گسترده تر که شامل فناوری ها و افراد می شود.

این فناوری تنها یکی از چندین تکنولوژی های به روز در دنیای امروزی است. برای آشنایی با تکنولوژی های به روز می توانید مقاله ” تکنولوژی عاملی در تحرک آینده جهان” را نیز مطالعه نمایید.

اینترنت-اشیا

کاربرد های اینترنت اشیا در زندگی روزمره

از این فناوری می توانید در زمینه های مختلفی استفاده کنید. ما در این جا به نمونه هایی از آن اشاره خواهیم نمود.

  • سلامت هوشمند: در این زمینه سنسور هایی به بدن بیمار متصل می شود.که اطلاعاتی همچون علائم حیاتی را بررسی و کنترل می نماید و در انتها آن را به یک مرکز بررسی سلامت ارسال می کند.
  • خودرو های هوشمند: در صنعت خودروسازی برای تعیین میزان باد تایر های ماشین استفاده می شود.و هر گونه مشکل را به راننده اعلام می کند.
  • خانه های هوشمند: موقعیت جغرافیایی صاحب ملک را از طریق تلفن همراه وی دریافت می کند.و به محض نزدیک شدن وی به آن موقعیت، سیستم های گرمایشی یا سرمایشی را می تواند کنترل کند.
  • شهر هوشمند: در زمینه شهرسازی اینترنت اشیا برای کنترل ترافیک، مدیریت کردن جای پارک خودرو ها، روشنایی سطح شهر، آبیاری هوشمند فضا های سبز و تمامی امکلنات شهر بسیار کاربردی می باشد.
  • سیستم های امنیتی: در زمینه امینت به بررسی درب های ورودی، دوربین های مدار بسته و نیز اطلاع رسانی در صورت بروز مشکل می تواند به طور خودکار این کار را انجام دهد.

این مواد تنها بخشی از ایده ها و کاربرد هایی بودند.که می توان از آن ها بهره برد. از آن جایی که اینترنت اشیا مبحث بسیار گسترده ای است، اکثر کشور های رو به رشد با سرعت بالایی در حال راه اندازی این سیستم هستند. کشور ما نیز با استفاده از این تکنولوژی به روز می تواند به راحتی در مسیر پیشرفت گام بردارد.

 

امنیت آی او تی چگونه است؟

این فناوری همانند هر تکنولوژی دیگری ممکن است.مورد نفوذ و سو استفاده قرار بگیرد. این خود یکی از چالش هایی است.که با آن در آینده سر و کار خواهیم داشت. با توجه به مباحث گفته شده در این مقاله بعضی از وسایلی که به اینترنت متصل هستند می توانند از موقعیت مکانی ما استفاده کرده و آن را مورد پردازش قرار دهند.

این مساله نگرانی چندانی را برای افراد در بر نخواهد داشت البته تا زمانی که این اطلاعات به دست افراد سودجو نیفتد که در این صورت کنترل تمامی شبکه های ارتباطی افراد در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در این موارد است که این تکنولوژی می تواند به شدت خطر ساز شود و آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد داشته باشد.

در مقابل استفاده از بلاکچین در اینترنت اشیا سبب بالا رفتن امنیت این سیستم می شود که بسیاری از کاربران را در امنیت کامل قرار می دهد. این امر سبب آسودگی خاطر بسیاری از استفاده کنندگان از این سیستم خواهد شد. اما اگر بخواهیم تنها با اتکا به این نکات از فناوری ها دست بکشیم، قطعا بسیاری از امکاناتی را که می توانیم داشته باشیم را از دست خواهیم داد. بنابراین باید با استفاده درست و بهینه از آن ها هم احتمال در معرض خطر قرار گرفتن را کمتر نماییم و هم از امکانات آن فناوری نهایت لذت را ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *