آموزش ساخت انیمیشن برای کودکان

وارد کردن جهان جذاب انیمیشن به زندگی کودکان

آموزش ساخت انیمیشن به کودکان نه تنها یک فعالیت خلاقانه و سرگرم‌کننده است بلکه این امر می‌تواند در توسعه مهارت‌های زیادی از جمله تفکر خلاق، همکاری، و حتی تدوین و مونتاژ نیز مؤثر باشد. در دنیایی که انیمیشن‌ها به سرعت در حال فراگرفتن زندگی ما هستند، کودکانی که از سنین کم با این هنر آشنا شوند، بهترین انیماتورها برای آینده می‌شوند.

برای سفارش انیمیشنموشن گرافیکتیزر تلویزیونی و طراحی سایت با ما تماس بگیرید.

با گروهی از بچه ها بنشینید و از آنها بپرسید که وقتی بزرگ شدند می خواهند چه کاره شوند و من انتظار دارم که پاسخ های کاملاً قابل پیش بینی بشنوید. فضانورد، فوتبالیست، شاید یوتیوبر معروف.

چیزی که نمی شنوید “انیماتور” است.

خوب، چرا که نه؟ ما به عنوان جمعی از انیماتورها و طرفداران انیمیشن چه کاری می توانیم انجام دهیم تا این موضوع را تغییر دهیم؟

چرا آموزش ساخت انیمیشن به کودکان مهم است؟

۱. توسعه تفکر خلاق:

آموزش ساخت انیمیشن به کودکان کمک می‌کند تا تفکر خود را در زمینه‌های هنری و داستان‌سرایی به چالش بکشد. این فرآیند، ذهن آنها را با ایده‌های نوآورانه پر کرده و خلاقیت را تقویت می‌کند.

۲. تقویت مهارت‌های همکاری:

ساخت انیمیشن یک فرآیند گروهی است که نیازمند همکاری و تعامل میان افراد گروه است. کودکان با مشارکت در این فعالیت، مهارت‌های ارتباطی و همکاری خود را بهبود می‌بخشند.

۳. آشنایی با فنون دیجیتال:

دنیای امروزه به سرعت به سوی فناوری متمایل شده است. آموزش ساخت انیمیشن به کودکان این امکان را می‌دهد که با فنون دیجیتال آشنا شوند و از ابزارهای الکترونیکی برای ایجاد هنر استفاده کنند.

 

چگونه کودکان را به دنیای انیمیشن وارد کنیم؟

۱. انگیزه‌بخشی:

با گفتن داستان‌های موفق انیمیشن‌ها و نشان دادن فرازها و افت‌های شخصیت‌های انیمیشنی، باعث ایجاد انگیزه در کودکان برای شروع به ساخت انیمیشن می‌شود.

۲. بازی‌های آموزشی:

استفاده از بازی‌های آموزشی که اصول انیمیشن را به کودکان آموزش می‌دهند، یک راه سرگرم‌کننده و موثر برای آشنایی با این هنر است.

۳. کارگاه‌های آموزشی:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس یا مراکز فرهنگی برای کودکان، فرصتی عالی برای آموزش عملی ساخت انیمیشن به آنها فراهم می‌کند.

آموزش ساخت انیمیشن به کودکان نه تنها مهارت‌های هنری آنها را تقویت می‌کند بلکه آنها را به دنیایی از همکاری، خلاقیت، و فناوری معرفی می‌کند. این مهارت به آنها کمک می‌کند تا در دنیای پرتحول و پویا به عنوان افرادی خلاق و پیشرو شناخته شوند.

برای وارد کردن کودکان به دنیای جذاب انیمیشن، می‌توانیم از راهکارهای دیگری نیز استفاده کنیم:

1. انیمیشن را به عنوان سرگرمی شان انتخاب کنید

اولین قدم برای هیجان زده کردن بچه ها در مورد تبدیل شدن به انیماتورهای کوچک این است که آنها را وارد کارهای انیمیشن سازی کنید. این در واقع بسیار آسان است، پس بیایید درنگ نکنیم.

2. پروژه Stop motion

پروژه استاپ موشن نقطه شروع ایده آلی برای آموزش ساخت انیمیشن و آشنا کردن بچه ها با ایده های اساسی در پشت انیمیشن است. ارزان است و می‌توانید بدون نیاز به یادگیری نحوه استفاده از یک نرم‌افزار پیچیده، بلافاصله وارد آن شوید. تنها چیزی که واقعا برای شروع به آن نیاز دارید، یک گوشی یا دوربین است.
پروژه هایی مانند این برای جذب بچه ها به انیمیشن عالی هستند زیرا سرگرم کننده، ارزان و آسان برای شروع هستند. آنها همچنین بچه ها را با برخی از جنبه های دیجیتالی انیمیشن مانند فریم ها و توهم حرکت آشنا می کنند.

3. داستانی که می خواهد را نقاشی کند

هیچ انیمیشنی بدون طراحی وجود ندارد – حتی اگر این روزها بیشتر آنها با کمک قلم روی تبلت انجام شوند(وکوم) – یک راه عالی برای آموزش ساخت انیمیشن به کودکان کشیدن نقاشی با دست است. به آنها اجازه دهید خودشان یک مداد بردارند.

ایجاد استوری‌بردهای کوچک و سرگرم‌کننده راهی عالی برای آموزش ساخت انیمیشن به کودکان، بدون وارد شدن به نرم‌افزار گران‌قیمت و پیچیده است. دادن چند کارت استوری‌بورد به آنها اجازه می‌دهد تا برنامه‌ریزی کنند و به شیوه‌ای قابل کنترل طراحی کنند، و به آنها فرصتی برای خلاقیت می‌دهد.

 

آموزش ساخت انیمیشن Stop Motion برای کودکان

استاپ موشن یک تکنیک فیلمبرداری است که در آن عکس ها با جابجایی اجسام با افزایش های کوچک گرفته می شود. وقتی تصاویر کنار هم قرار می گیرند، باعث می شود که اشیا در حال حرکت به نظر برسند. برای ساخت این فیلم ها از اپلیکیشن رایگانی به نام Stop Motion Studio استفاده می کنیم.

تمرکز بر مهارت ها:

خلاقیت

ابراز وجود

ارتباط

همکاری

ماندگاری

حل مسئله

سن توصیه شده: 6+

زمان تخمینی پروژه: حداقل 20 دقیقه

تدارکات

– شخصیت ها! شما واقعاً می توانید از هر چیزی استفاده کنید – اسباب بازی، مجسمه های پلاستیکی، اشیاء دور ریز، لوازم اداری

– iPhone/iPad یا تبلت با برنامه Stop Motion Studio

– پایه ای برای تبلت شما

– قالب های استوری برد

– مداد

– نوار چسب

مواد اضافی:

– مقوای سه تایی

– تکه های نوار چسب

– پس زمینه های چند لایه

– قیچی یا اره مقوا

– موم یا خاک رس یا خمیر بازی

– نخ ماهیگیری یا نخ نامرئی

– پنبه

مرحله 1: پایه نگهدارنده تبلت

یکی از کلیدهای ساخت یک فیلم استاپ موشن موفق، تثبیت دستگاه فیلمبرداری شماست. می‌خواهید مطمئن شوید که تبلت شما در تمام مدتی که فیلم‌برداری می‌کنید در همان مکان باقی می‌ماند. وقتی دستگاه را در دست می گیرید انجام این کار بسیار سخت است. توصیه می کنیم دستگاه خود را روی پایه نگهدارنده قرار دهید.

مرحله 2: ساخت استودیو انیمیشن

تقریباً در هر جایی می‌توانید یک فیلم استاپ موشن بسازید: پشت میز، روی زمین، روی قفسه کتاب، بیرون — هر کجا! فعالیت به اندازه کافی انعطاف پذیر است که بتوانید آن را بر اساس منابع و اهداف خود تطبیق دهید. ما دوست داریم استودیوهای مینی فیلم برای کودکان بسازیم. ساخت آنها بسیار ساده است و به موارد زیر نیاز دارند:

– مقوای سه تایی

– قیچی یا اره مقوا

– تکه های چسب کاغذی

– پس زمینه های سرگرم کننده چاپ شده بر روی کاغذ A4

 

مقوا را به سه قسمت تا بزنید و یا از وسط نصف کنید تا سه مقوا داشته باشید. ارتفاع کاغذ خود را اندازه بگیرید. یک خط بکش. حلقه هایی که از نوار چسب خود درست کردید، زیر خط قرار دهید. به این ترتیب، کودکان می توانند به راحتی پس زمینه را روی دیوارهای استودیو خود و خارج از آن عوض کنند.

مرحله 3: یک داستان بسازید

برای ارتقای همکاری، از بچه‌ها می‌خواهیم که به صورت گروهی برای ساختن یک فیلم کار کنند. برای متمرکز کردن ایده‌های بچه‌ها، از آنها می‌خواهیم داستانی را که دوست دارند با مداد و کاغذ بگویند، پیش‌نویس کنند. ابتدا از آنها بخواهید چند شخصیت را انتخاب کنند. سپس، به آنها یک الگوی استوری بورد بدهید و به آنها یادآوری کنید که ساده شروع کنند. ساخت یک انیمیشن بسیار ابتدایی می تواند صدها عکس و چندین دقیقه طول بکشد. و فراموش نکنید – این فیلم ها دیالوگ یا جلوه های صوتی ندارند.

 

ساخت انیمیشن

مرحله 4: بازی با استاپ موشن استودیو

تبلت را روی پایه قرار دهید. محل قرار گرفتن پایه را با یک تکه نوار علامت بزنید. اطمینان حاصل کنید که پایه در تمام مراحل فیلمبرداری روی خط نوار باقی می ماند.

 

 

سپس، Stop Motion Studio را در تبلت یا گوشی باز کنید. روی «فیلم جدید» کلیک کنید. یک شی را انتخاب کنید و جلوی تبلت قرار دهید تا از طریق دوربین دیده شود. با فشار دادن دایره قرمز بزرگ عکس بگیرید. جسم را کمی حرکت دهید و عکس دیگری بگیرید. این کار را چند بار تکرار کنید و سپس دکمه مثلث بالای دکمه قرمز را فشار دهید تا فیلم پخش شود. باید به نظر برسد که جسم در حال حرکت است! نکته کلیدی این است که عکس های زیادی بگیرید و تغییرات کوچکی در اشیا ایجاد کنید تا حرکات صاف به نظر برسند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید امتحان کنید:

– حرکت یک شی را از سمت راست به چپ صفحه نمایش دهید

– کاری کنید که دو جسم به سمت یکدیگر حرکت کنند

– از ترفند ناپدید شدن یک شی استفاده کنید و دوباره ظاهر کنید

– کاری کنید که یک شی به سمت دوربین و دور از آن حرکت کند

مرحله 5: انیمیشن

هنگامی که با برنامه احساس راحتی کردید، انیمیشن را شروع کنید! فراموش نکنید که به استوری بورد مراجعه کنید. هنگامی که از فیلم راضی شدید، استودیو Stop Motion به شما اجازه می‌دهد آن را در YouTube آپلود کنید.

مرحله 6: جادوی فیلم

اگر به دنبال افزودن جلوه های ویژه به فیلم خود هستید، در اینجا چند ترفند مورد علاقه ما آورده شده است:

– پرواز: یک تکه نخ ماهیگیری را ببرید. آن را به شخصیتی که می‌خواهید پرواز کند ببندید. از شخصی بخواهید که از دید دوربین خارج شود و شخصیت را به آرامی بالا بیاورد. همانطور که شخصیت در حال بلند شدن است، عکس های زیادی بگیرید.

– ابرها / برف: یک دسته پنبه بردارید. اگر آن را کم کم به صحنه خود اضافه کنید، در حین عکس گرفتن، به نظر می رسد که یک ابر غول پیکر یا مقدار زیادی برف ظاهر می شود.

– اگر می خواهید واقعا خلاق باشید، می توانید از خاک رس برای ساختن شخصیت های خود استفاده کنید. با خاک رس می توانید شخصیت ها را خم کنید، حرکت دهید و تغییر دهید.

– موم: موم شفاف و چسبنده است. این بدان معنی است که اگر می خواهید شخصیت شما چیزی را نگه دارد یا لمس کند، می توانید از موم برای اتصال موقت و نامرئی این دو مورد به یکدیگر استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *