بازاریابی رسانه اجتماعی با بازاریابی دیجیتال تفاوت دارد؟

بازاریابی رسانه اجتماعی در مقابل بازاریابی دیجیتال: کدام یک بهتر کار می کند؟

بازاریابی رسانه اجتماعی و بازاریابی دیجیتال نباید با هم اشتباه گرفته شوند. این دو با هم متفاوت هستند. فعالیت در رسانه اجتماعی به معنای بازاریابی دیجیتال نیست.
برای تبلیغ کالاها، خدمات و موارد دیگر، کسب‌وکارها به استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ و رسانه‌ اجتماعی متکی هستند. هر دوی آنها از پلتفرم ها و ابزارهای رسانه اجتماعی یکسانی، برای بازاریابی خود استفاده می کنند. کارشناسان بازاریابی که ابتکارات بازاریابی آنلاین را انجام می دهند اغلب دارای سوابق و تخصص های مکمل هستند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اولین گام برای درک بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه اجتماعی، یادگیری بازاریابی دیجیتال است.
دیجیتال مارکتینگ هر استراتژی بازاریابی آنلاین است که به فناوری دیجیتال از جمله اینترنت بستگی دارد.
بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی وابسته، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک و غیره است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، برای درک بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سوشیال مدیا ضروری است.
برای رقابت با رقبا، بازاریابان دیجیتال مدرن، باید در چندین فروم حضور داشته باشند.
چندین ابزار دیجیتال مارکتینگ می تواند به مدیران کمک کند تا در زمان صرفه جویی کنند و به طور موثر به آنها کمک کنند تا از طریق اطلاعات یا استراتژی های بازاریابی دقیق تنظیم شوند.

برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی ارگانیک (Organic social media marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email marketing)
  • ابزارهای تولید محتوا (Content creation tools)
  • بازاریابی سوشیال مدیا پولی (Paid social media marketing)
  • کانال های سوشیال مدیا (Social media channels)
  • ابزار میزبانی ویدیو (Video hosting tools)
  • تجزیه و تحلیل وب سایت (Website analytics)
  • ابزارهای سئو (SEO tools)

بازاریابی رسانه اجتماعی چیست؟

یکی از جنبه های مهم بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه اجتماعی این واقعیت است که بازاریابی رسانه های اجتماعی بخشی از بازاریابی دیجیتال است و در رسانه هایی مانند اینستاگرام، فیس بوک و غیره انجام می شود. ایجاد محتوا برای پلتفرم ها و مخاطبان مختلف اجتماعی، تعامل با مصرف کنندگان، و توسعه حضور آنلاین، همه اجزای مشترک تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.

ارکان اساسی بازاریابی رسانه اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از عناصر مهم بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی رسانه های اجتماعی یک ابزار بسیار همه کاره است که به اصول راهنمای قوی نیاز دارد. عناصر خاصی وجود دارند که با گنجاندن آنها، به تولید یک استراتژی مدیریت رسانه اجتماعی خوب کمک می کند.

1. استراتژی

موفقیت در رسانه های اجتماعی به داشتن یک استراتژی خوب اندیشیده شده، بستگی دارد. هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به قوانینی نیاز دارد که اهداف تجاری را دنبال کند، چه مطالبی را منتشر کند و چه نوع شخصیت‌های برند را به کار گیرد.

2. سازگاری

ثبات برای تعامل پایدار در رسانه های اجتماعی مهم است. با استفاده از ابزارهای خودکار، تقویم های انتشار ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه را حفظ کنید.

3. مدیریت

راه حل های نرم افزاری مدیریت رسانه اجتماعی برای نظارت بر عملکرد رسانه های اجتماعی یک برند مورد نیاز است. این فناوری‌ها برای نظارت بر وضعیت و روند بازار و جلوتر ماندن از آن، واکنش‌های مشتری و موارد دیگر را دنبال می‌کنند.

4. داده ها و تجزیه و تحلیل

وب سایت های رسانه های اجتماعی طیف گسترده ای از ابزارهای تحلیلی را ارائه می دهند. داده و اطلاعات را جدی بگیرید و از آن برای ارزیابی مواردی مانند شناخت برند، اثربخشی ابتکارات و موارد دیگر استفاده کنید.

5. تبلیغات تجاری

اگر به درستی استفاده شود، تبلیغات رسانه های اجتماعی پولی ممکن است یک سرمایه گذاری بسیار سودآور باشد. برای تضمین بازگشت سرمایه مناسب، در کمپین های با کیفیت بالا هزینه کنید.

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی

تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی برای اطمینان از تعامل پایدار و استفاده موفق از استراتژی‌های بازاریابی است. هنگامی که بحث بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه اجتماعی است، باید تفاوت های زیر را به خاطر بسپارید.

  • بازاریابی دیجیتال هر گونه بازاریابی است که بر روی تمامی پلتفرم های دیجیتال اعم از آفلاین و آنلاین انجام می شود.
    در حالی که بازاریابی رسانه های اجتماعی نوعی بازاریابی دیجیتالی است که صرفاً به صورت آنلاین انجام می شود و از وب سایت ها، کانال ها و انجمن های رسانه های اجتماعی استفاده می کند.

 

  • بازاریابی دیجیتال اغلب به دنبال افزایش آگاهی از طریق دستیابی به مخاطبان در نقاط تماس مختلف است.
    با این حال، بازاریابی رسانه اجتماعی از طریق کانال های اجتماعی با مخاطبان ارتباط برقرار می کند.

 

  • رسانه های دیجیتال باید روی تبلیغات موثر در مکان های برجسته و مهم سرمایه گذاری کنند، مانند بیلبوردها یا تبلیغات تلویزیونی.
    از سوی دیگر، موفقیت رسانه های اجتماعی به طور قابل توجهی به استراتژی محتوا بستگی دارد.

 

  • تمام تبلیغات الکترونیکی معاصر در دسته وسیعی از رسانه های دیجیتال قرار می گیرند. بازاریابی رسانه های اجتماعی منحصر به فرد است زیرا از پلتفرم های تعامل رسانه های اجتماعی استفاده می کند.

 

  • رسانه های دیجیتال در درجه اول باعث افزایش فروش می شوند.
    رسانه اجتماعی ممکن است برای اهداف تجاری مختلف، از جمله تجزیه و تحلیل رقبا، قرار گرفتن در معرض نام تجاری و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

 

یک کمپین دیجیتال مارکتینگ معمولی شامل چه مواردی است؟

بحث در مورد بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سوشیال مدیا بدون صحبت در مورد کمپین های دیجیتال مارکتینگ ناقص است. اگرچه جنبه های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، اما یک کمپین معمولی بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است.

بازاریابی موتورهای جستجو

استفاده از تبلیغات جستجوی پولی یا استراتژی سئو و محتوا.

تبلیغات رسانه های اجتماعی

کمپین ها و تبلیغات در پلتفرم های رسانه های اجتماعی و استفاده از تبلیغات پولی در فیس بوک، اینستاگرام و موارد دیگر.

تبلیغات بازار موبایل

ایجاد برنامه ها و بازی ها و آپلود آنها در فروشگاه اپل و گوگل پلی.

بازاریابی ایمیلی

استفاده از کمپین های بازاریابی ایمیلی برای تبلیغ خدمات یا محصولات.

 

چرا باید بازاریابی رسانه های اجتماعی را در کمپین دیجیتال مارکتینگ خود بگنجانید؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی به یک ضرورت در دنیای دیجیتال امروزی تبدیل شده است. برای هر شرکتی ضروری است که بخواهد برند را در معرض دید مشتریان قرار دهد و مشتریان خود را در سطح بین المللی افزایش دهد.

در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی رسانه‌های دیجیتال، تلاش‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی تمایل دارند تا برای اکثر برندها سریع‌تر پاسخ دهند. کسب‌وکارها و برندها اگر می‌خواهند مزایا و بازگشت سرمایه را به حداکثر برسانند، باید علاوه بر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، عناصر بازاریابی دیجیتال اضافی را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ادغام کنند.

 

کدام یک بهتر است: دیجیتال یا بازاریابی اجتماعی؟

بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی، بسته به اهداف یک برند، می تواند سهم قابل توجهی داشته باشد. رسانه‌های دیجیتال مدت‌هاست که وجود داشته‌اند و رسانه‌های اجتماعی جدیدتر هستند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی به سرعت به عنوان یکی از مهم ترین اشکال بازاریابی برای بسیاری از شرکت ها ظاهر می شود. این باید جزء کلیدی استراتژی بازاریابی در آینده باشد. برای دستیابی به مشتریان بالقوه، هم سوشیال مدیا و هم سایر فعالیت های دیجیتال مارکتینگ باید به طور ایده آل با یکدیگر همکاری کنند.

 

چگونه بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی را انتخاب کنیم؟

انتخاب بین دیجیتال مارکتینگ در مقابل بازاریابی رسانه های اجتماعی دشوار است و انجام این کار توصیه نمی شود. با این حال، جنبه های خاصی به انتخاب یکی یا هر دو به گونه ای کمک می کند که بازاریابی را کارآمدتر و پربارتر کند.

دانش نظری

کار در دیجیتال مارکتینگ یا سوشیال مدیا نیازی به مدرک بازاریابی ندارد. هر دو شغل، موقعیت‌های ابتدایی را برای افرادی فراهم می‌کنند که هیچ تخصص قبلی در بازاریابی ندارند. با این حال، دوره ای که تمام جنبه های دیجیتال مارکتینگ را پوشش می دهد و آخرین مهارت های صنعت را آموزش می دهد بسیار مفیدتر است.

علایق شخصی

اینکه کدام استراتژی بازاریابی یا شغل از این دو، به ترجیحات فرد بستگی دارد. هر دو زمینه دارای دامنه فوق العاده ای برای رشد هستند و علاقه به تجزیه و تحلیل داده ها، مدیریت پروژه، انجام آزمایش ها، آزمایش تئوری ها و کار گروهی برای هر دو مسیر حرفه ای ضروری است.

اهداف شغلی

هم بازاریابی سوشیال مدیا و هم بازاریابی دیجیتال امکاناتی را برای افزایش دستمزد و رشد شغلی فراهم می کنند. هرچه بالاتر بروید، احتمال اینکه دیگران را مدیریت کنید و مسئولیت استراتژی بازاریابی دیجیتال یا شبکه های اجتماعی شرکت خود را بر عهده بگیرید بیشتر است.

نتیجه

یک مدیر بازاریابی دیجیتال باید بر اجرای طرحی نظارت کند که به شرکت در دستیابی به اهداف بازاریابی خود کمک می کند. از سوی دیگر، یک مدیر سوشیال مدیا مسئولیت توسعه، پیاده سازی و تکرار استراتژی سوشیال مدیاهای یک شرکت را بر عهده خواهد داشت و در عین حال تمرکز محدودتری نسبت به سایر مدیران بازاریابی دارد.

همچنین از آنها انتظار می رود که در مورد کانال های اجتماعی مختلف و تکنیک ها/ابزارهای بازاریابی آگاه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *