کدنویسی برای کودکان

راهنمای والدین (کدنویسی برای کودکان)

مقدمه:

کدنویسی برای کودکان چیست؟در دنیای امروز، کدنویسی به عنوان یک مهارت بسیار جذاب و مورد علاقه برای بچه‌ها مطرح شده است. جامعه امروزی تقریباً در تمام جوانب به فناوری وابسته است. تمام صنایع به دلیل اتوماسیون در حال سقوط هستند. اما این تحولات به هیچ وجه نمی‌توانند منفی تلقی شوند. حالا فرماندهی به دست شماست تا فرزند کوچک خود را با آموزش برنامه‌نویسی و اصول علوم کامپیوتر، برای بهره‌مندی از فرصت‌ها و دست‌یافتن به موفقیت‌های جدید در آینده، آماده کنید.

هر چه پیشرفت‌های تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهند، کدنویسی به یک مهارت حیاتی و ضروری برای نسل‌های آینده تبدیل می شود. بچه‌هایی که امروز مهارت‌های اولیه کدنویسی را یاد می‌گیرند، ترس کمتری از هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون خواهند داشت.

حالا سوال این است که چگونه می‌توانید به بهترین شکل کدنویسی را به فرزندان خود آموزش دهید؟

کدنویسی برای کودکان چیست؟

کدنویسی به برنامه نویسی کامپیوتری اشاره دارد. برخی از مردم به این کار “کد نوشتن” می گویند.

برنامه های کامپیوتری از بسیاری از خطوط متن و اعداد (کد) ایجاد می شوند. هنگامی که کد به ترتیب مناسب در برنامه نرم افزاری مناسب نوشته می شود، نرم افزار می تواند هر دستوری را که کد نشان می دهد را اجرا کند.

به عنوان مثال، در یک برنامه نرم افزاری که زبان نشانه گذاری HyperText (HTML) را می پذیرد، نوشتن <br> مانند فشار دادن کلید enter هنگام تایپ در یک سند Word است.

این قطعه کد برچسب نامیده می شود و آن تگ به نرم افزار کامپیوتر می گوید که یک خط را بشکند. به مثال زیر دقت کنید.

اگر این عبارت را در Notepad وارد کنید:

سلام! <br><br> نام من جان است.

و سپس آن را ذخیره کرده و بعد پسوند txt را به html تغییر دهید.

txt → .html.

برنامه کامپیوتری این خروجی را خواهد داشت:

سلام!

اسم من جان است.

همانطور که می بینید، اکنون بین خطوط اول و دوم متن فضای زیادی وجود دارد.

این یک نمونه از دستورالعمل های کدنویسی بسیار ابتدایی است.

کدنویسی کامپیوتری چیزهای بیشتری نسبت به برچسب ها دارد و فرزندان شما می توانند زبان های برنامه نویسی متعددی مانند: جاوا اسکریپت، پایتون، پی اچ پی و غیره را یاد بگیرند.

کدنویسی می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد، اما بسیار مفید است و مزایای یادگیری کدنویسی بی پایان است.

 

کد نویسی برای کودکان

 

چرا برنامه نویسی برای کودکان مهم است؟

اکثر مردم امروزه اصول کدنویسی را نمی دانند. دلیلش این است که بسیاری از سیستم‌های رایانه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بودند تا زندگی را برای افرادی که از نرم‌افزار استفاده می‌کنند آسان کنند.
بیشتر مردم به جای یادگیری کدنویسی، فقط روی یک دکمه کلیک می کنند یا چیزی را روی صفحه می کشند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. آنها برای استفاده از برنامه نیازی به دانستن نحوه کدنویسی ندارند.
اما کسی باید کدنویسی را یاد می‌گرفت تا بتواند نرم‌افزار را در وهله اول ایجاد کند، و اینجاست که فرزند خردسال شما وارد عمل می‌شود.
هنگامی که فرزند شما مفاهیم کدنویسی را یاد می گیرد و می فهمد، مهارت ارزشمندی را به دست می آورد که می تواند برای بقیه عمر مفید باشد. کدنویسی مهارتی است که فرصت های زیادی را در بازار کار فراهم می کند.
در واقع، احتمالاً کدنویسی در چند دهه آینده به مهم‌ترین مهارت تبدیل خواهد شد و کسانی که اکنون آن را یاد می‌گیرند، بهترین موقعیت را برای استفاده از چشم‌انداز فناوری در آینده خواهند داشت.

چگونه کودکان را با کدنویسی آشنا کنیم

حالا دیگر می دانید که کدنویسی برای بچه ها خوب است. اما چگونه می توانید آن را برای آنها توضیح دهید تا بفهمند چیست؟

چند راه که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

صحبت کردن در مورد نحوه ایجاد بازی ویدیویی مورد علاقه آنها. گرافیک چگونه طراحی شد؟ چه چیزی باعث می شود، وقتی کلید را به جلو فشار می دهد شخصیت روی صفحه حرکت کند؟ وقتی فرزندتان کنجکاوی نشان می‌دهد، می‌توانید عمیق‌تر به نحوه استفاده از برنامه‌نویسی رایانه‌ای در هر مرحله از توسعه برای زنده کردن بازی او بپردازید.
در نظر بگیرید که فرزندتان را با یک بازی کدنویسی آنلاین اولیه درگیر کنید. به دنبال فعالیت‌های کدنویسی برای بچه‌ها باشید، مانند بازی‌هایی که خطوط کد ساده‌ای را به آنها می‌دهد تا بنویسند و سپس آن خطوط کد را در برنامه‌های اصلی اجرا کنند. هنگامی که یک کودک امکاناتی را که می تواند با استفاده از کد ایجاد کند ببیند، علاقمند می شود!
راه های زیادی برای آشنا کردن بچه ها با برنامه نویسی کامپیوتری وجود دارد. اگر همه چیز شکست خورد، فقط با آنها در مورد آن صحبت کنید. ویدیوها را در رایانه خود به آنها نشان دهید. احتمالات مختلف را بررسی کنید و مرتباً موضوع را مطرح کنید. هر چه بیشتر این ایده ها به آنها ارائه شود، علاقه آنها بیشتر می شود.

 

بچه ها برای چه چیزی می توانند از کدنویسی استفاده کنند؟

فرض کنید فرزند شما به کدنویسی علاقه دارد. آنها واقعاً چه کاری می توانند با آن انجام دهند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، بازی های ویدئویی، برنامه های کامپیوتری و طراحی سایت ها بر اساس کد ساخته شده اند. از آنجایی که این تقریباً در مورد هر برنامه رایانه‌ای روی کره زمین صادق است، به این معنی است که فرزند شما می‌تواند از کدنویسی برای رسیدن به موفقیت استفاده کند.

به محض اینکه بدانند چگونه کدنویسی کنند، مهارتی مادام العمر دارند. این مهارتی است که می توان از آن برای ایجاد محصولات و خدمات یا حتی مشاغل و گاهی اوقات کل صنایع تجاری استفاده کرد.

در بخش اشتغال، کدنویسان حقوق بسیار خوبی دریافت می کنند.

کدنویسان حرفه ای می توانند در شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون موقعیت هایی داشته باشند و به طور منظم بیش از شش رقم در سال حقوق دریافت کنند.

برخی از کدنویس ها با ساخت و ایجاد اپلیکیشن های ساده ای که به قیمت صدها میلیون یا حتی میلیاردها دلار فروخته شده اند، به طور باورنکردنی ثروتمند شده اند.

پنج مهارتی که کودکان می توانند از کدنویسی بیاموزند

فراتر از دلایلی که در بالا توضیح داده شد، دلایل زیادی وجود دارد که چرا بچه ها باید کدنویسی را یاد بگیرند. بیایید به طور خاص به مهارت‌هایی که کودک شما می‌خواهد کسب کند نگاه کنیم.

1. کدنویسی خلاقیت و حل مسئله را افزایش می دهد

در یک نگاه، کدنویسی برای بچه ها یک مهارت خلاقانه به نظر نمی رسد. شما به سادگی کد را وارد می کنید، و در نتیجه چیزی اتفاق می افتد.

مسئله این است که هر مشکلی راه حل منحصر به فردی دارد و زمانی که به یک راه حل منحصر به فرد نیاز دارید، باید در مهارت حل مسئله خود خلاق باشید.

به این ترتیب، کدنویسی با کمک به بچه ها در ایده آل کردن راه حل های خلاقانه برای سناریوهای غیر متعارف، خلاقیت و مهارت های حل مسئله را یاد می گیرند.

2. کدنویسی درک جهان فناوری را آسان تر می کند

اینکه فرزندتان بفهمد دنیا چگونه کار می کند می تواند دلهره آور باشد. هر پدر و مادری سعی می کند زندگی را توضیح دهد، اما چگونه این کار را به گونه ای انجام می دهید که آنها بفهمند؟

بچه ها هم مثل همه افراد از طریق مقایسه به معنا می رسند. هنگامی که آنها کدنویسی را یاد می گیرند، شروع به درک ماهیت if/then جهان می کنند.

اگر کد X را تایپ کنید، Y روی صفحه نمایش داده می شود.

حالا بیایید این را به چیزی ترجمه کنیم که یک بچه می تواند بفهمد…

اگر کدنویسی را یاد بگیرید، مهارت‌هایی برای درک بهتر کارها و حل پازل‌های پیچیده خواهید داشت. می‌توانید از این مهارت‌ها برای ایجاد بازی ویدیویی شگفت‌انگیزی استفاده کنید که در جهان طوفان به پا ‌کند.

3. کدنویسی مهارت های ریاضی را تقویت می کند

نرم افزار کدنویسی شامل مهارت های پایه و پیشرفته ریاضی است. گاهی اوقات یک مشکل برنامه نویسی کامپیوتری به سادگی 1 + 1 = 2 است. بعضی اوقات مشکلات پیچیده تر هستند و نیاز به تفکر خارج از چارچوب دارند.

به عنوان مثال، چه نوع ریاضی برای نمایش پیام یک سال از اولین سالگرد یک کارمند در یک شرکت ممکن است انجام شود؟

راه های متعددی برای حل این مشکل وجود دارد و تقریباً همه آنها مقداری از ریاضیات کدگذاری شده در برنامه نرم افزار را شامل می شوند.

همانطور که کودک شما کدنویسی را یاد می گیرد، به طور طبیعی مهارت های تفکر انتقادی و منطقی را به دست می آورد که به او در مهارت های ریاضی، کدنویسی و فراتر از آن کمک می کند.

4. کدنویسی تمرکز را بهبود می بخشد

این روزها بسیاری از افراد تمرکز ندارند. آموزش کدنویسی به بچه ها مسیر ارزشمندی برای بهبود در این زمینه مهارتی ارائه می دهد.
برای حل بازی‌ها و چالش‌های برنامه‌نویسی، کودک شما باید صبر و حوصله خود را برای تمرکز روی کار ایجاد کند.

هر چه بیشتر تمرین کنند و در زمینه کدنویسی با تجربه تر شوند، تمرکزشان بیشتر می شود.

این یک نتیجه طبیعی حل مسئله است.

کسانی که به اندازه کافی به آن پایبند هستند یاد می گیرند تمرکز را جایگزین ناامیدی کنند تا بتوانند به نتیجه دلخواه خود برسند.

5. کدنویسی به ایجاد انعطاف پذیری و اعتماد به نفس کمک می کند

همانند تمرکز، کودکان در هنگام کار با مفاهیم و سناریوهای دشوار کدگذاری، انعطاف‌پذیری و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند.

در ابتدا، بسیاری از کودکان مطمئن نیستند که قادر به نوشتن کد هستند یا خیر؟!

با کسب تجربه و دانش، و با توسعه مهارت های حل مسئله، اعتماد به نفس خاصی در درون آنها بالا می رود.

پس از چند موفقیت، آنها متوجه می شوند که می توانند با تمرین و صبر بر بسیاری از چالش های دشوار غلبه کنند و سطوح جدیدی از انعطاف پذیری و اعتماد به نفس شروع به رشد می کند.

 

کلاس کدنویسی برای کودکان

اکنون که ایده ای از مزایای آموزش برنامه نویسی به بچه ها دارید، بیایید در مورد اینکه چگونه می توانید یادگیری آنها را شروع کنید صحبت کنیم.

از بازی های کدنویسی گرفته تا داستان های تعاملی، برخی از والدین با دانش خود به فرزندان خود آموزش می دهند. چالش با این رویکرد این است که شما باید بدانید که چگونه کدنویسی کنید.

از آنجایی که اکثر مردم نحوه کدنویسی را نمی دانند و با مفاهیم برنامه نویسی خاصی آشنا نیستند، یک گزینه کاربردی تر معمولاً ثبت نام فرزند خود در کلاس برنامه نویسی برای کودکان است.

کلاس برنامه نویسی یک محیط کلاس درس در یک آموزشگاه یا حتی در منزل خودتان است که در آن کودک شما با راهنمایی یک مربی واجد شرایط، تجربه عملی با کدنویسی را کسب می کند.

یکی از مزایای یادگیری در محیط کلاس این است که کودک خردسال شما می تواند از حواس پرتی در خانه که ممکن است در امر یادگیری باعث درد سر او شود، در امان بماند. این به آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر یاد بگیرند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عنوان یک کدنویس مؤثرتر عمل کنند.

نحوه توضیح کلاس های کدنویسی برای کودکان

هنگامی که مفهوم اصلی کدنویسی را برای فرزندتان توضیح دادید و آنها علاقه نشان دادند، اکنون وقت آن است که نکات صحبت خود را گسترش دهید.

حتماً روی نکات مهم تمرکز کنید، مانند فرصت یادگیری با بچه های دیگر، و انواع برنامه های نرم افزاری و داستان های تعاملی که ممکن است به تنهایی ایجاد و توسعه دهند.

به یاد داشته باشید که کلاس کدنویسی را به جای دنیای خودتان به دنیای فرزندتان مرتبط کنید.

آنها به چیزهایی مانند ساخت بازی های ویدیویی یا برنامه نویسی برنامه های سرگرم کننده اهمیت می دهند و کمتر به فرصت های شغلی که ممکن است در سن 30 سالگی از آن لذت ببرند اهمیت می دهند!

در نهایت، شما نمی خواهید زورگو باشید. فقط موضوع را مطرح کنید و ببینید مکالمه به کجا می رسد. وقتی علاقه نشان دادند، جزئیات بیشتری را به اشتراک بگذارید.

نحوه انتخاب کلاس های کدنویسی برای کودکان

حالا دیگر فرزند شما به برنامه نویسی علاقه مند است و می خواهد به کلاس برنامه نویسی بپیوندد. چگونه کلاس برنامه نویسی مناسب را برای فرزند خود پیدا می کنید؟

در اینجا مواردی وجود دارد که باید در کلاس کدنویسی به دنبال آنها باشید:

در کلاس برنامه نویسی برای کودکان به دنبال چه چیزی باشید

1. آیا آنها محلی برای برگزاری آموزش دارند؟

2. چه مدت است که در این زمینه فعال هستند؟

3. آیا مربیان مجربی دارند؟

4. چه فرمت های یادگیری برای فرزند شما در دسترس است؟

5. آیا این زبان برنامه نویسی با فرزند شما رشد می کند و آینده دار خواهد بود؟

6. آیا آنها نظرات مثبت زیادی دارند؟

در صورت امکان، حضوری مراجعه کنید. نسبت به مربیان و انواع برنامه های ارائه شده تحقیق کنید.

قبل از اینکه فرزندتان را در برنامه آنها ثبت نام کنید، از کارکنان سؤال بپرسید و مطمئن شوید که با آنها احساس رشد و ترقی می کنید.

توصیه می کنم مقاله بعدی را بخوانید

اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *