هوش مصنوعی AI چیست؟ به زبان ساده

هوش مصنوعی به زبان ساده

هوش مصنوعی (AI) موضوعی است که دهه ها در فلسفه و داستانهای علمی تخیلی مورد بحث قرار گرفته است. اما به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
در سال 2017، هوش مصنوعی به یک نام آشنا تبدیل شد. با سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری شرکت‌هایی مانند گوگل برای توسعه هر چه بیشتر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، همه روزه اخبار منتشر می‌شد. هوش مصنوعی موضوعات واقعاً جذابی را پوشش می‌دهد.

AI شامل استفاده از رایانه برای انجام کارهایی است که به طور سنتی به هوش انسانی نیاز دارد. هوش مصنوعی می تواند حجم زیادی از دادهها را به روشی پردازش کند که انسان نمی تواند. هدف هوش مصنوعی این است که بتواند کارهایی مانند تشخیص الگوها، تصمیم گیری و قضاوت مانند انسان ها را انجام دهد. برای انجام این کار، ما به دادههای زیادی نیاز داریم که به آنها وارد شود. هوش مصنوعی در پایه برخی چیزها مانند تشخیص و طبقه بندی تصویر قرار دارد. همچنین نحوه تصمیم گیری ما را تغییر می دهد – به عنوان مثال، می توان به پیش بینی سیستم های چراغ راهنمایی یا پیشنهادهایی که اینستاگرام در راستای علاقمندی های شما، به شما ارائه می دهد، یا به تشخیص چهره گوشی های هوشمند اشاره کرد.

اما هوش مصنوعی AI دقیقا چیست؟

هوش مصنوعی علم ساخت ماشین هایی است که می تواند مانند انسان فکر کند. می تواند کارهایی را انجام دهد که «هوشمند» در نظر گرفته شود.

هوش مصنوعی یا AI چیست؟

یادگیری ماشینی یا ML چیست؟

یادگیری عمیق یا DL چیست؟

پردازش زبان طبیعی یا NLP چیست؟

در این مقاله، اصول اولیه هوش مصنوعی با توجه به سوالات بالا، شرح داده شده است.

مردم واقعاً در مورد هوش مصنوعی چه فکر می کنند؟

وقتی از مردم در مورد هوش مصنوعی سؤال می شود، معمولاً به فیلم های پرفروش هالیوود مانند ترمیناتور فکر می کنند.
تعجب آور نیست وقتی با کسی صحبت می کنید که قبلاً هیچ اشاره ای در مورد هوش مصنوعی (AI) نشنیده و ندیده است. اغلب تصاویری شبیه به آنچه در فیلم هایی مانند The Terminator یافت می شود را در ذهن خود تصور می کنند.
آن‌ها فکر می‌کنند ما در نقطه‌ای هستیم که هوش مصنوعی می‌تواند همه کارها را برای ما انجام دهد – مراقبت از مشاغلمان، تصمیم‌گیری بدون مشورت با انسان‌ها و غیره.

هوش مصنوعی یا AI چیست؟

از هوش مصنوعی یا Artificial intelligence به عنوان هوش ماشینی یاد می شود. اساساً به توانایی ماشین‌ها برای تقلید از هوش انسانی اشاره دارد. ماشین‌ها اکنون به لطف هوش مصنوعی قادر به یادگیری، برنامه‌ریزی، تفکر و حل مسئله هستند. قابل توجه ترین جنبه هوش مصنوعی این است که ربات ها چگونه عقل انسان را شبیه سازی می کنند. این احتمالاً سریعترین پیشرفت در دنیای فناوری و نوآوری است. هوش مصنوعی فناوری است که در حال دگرگونی در هر بخش از زندگی است. امروزه هوش مصنوعی تقریباً در هر صنعتی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

یادگیری ماشینی یا ML چیست؟

یادگیری ماشینی یا Machine Learning زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است و علمی است که رایانه‌ها را به یادگیری و عمل کردن مانند انسان‌ها وادار می کند.
در برنامه نویسی سنتی، دادههای ورودی و الگوریتمی به رایانه داده می شود تا بتواند خروجی تولید کند.
اگر به رایانه دادههای ورودی و دادههای خروجیِ مربوطه داده شود. تا بتواند الگوریتم خود را یاد بگیرد و بتواند به پیش بینی دادههای خروجی صحیح ادامه دهد، به آن یادگیری نظارت شده می گویند.
اما اگر به یک کامپیوتر مجموعه پیچیده ای از دادههای ورودی، بدون دادههای خروجیِ مربوطه داده شود. ماشین، روابط موجود در داده‌ها را شناسایی می‌کند تا بینش‌های ارزشمندی را برای تصمیم‌گیرندگان فراهم کند که به آن یادگیری بدون نظارت می‌گویند.

چرا یادگیری ماشینی اینقدر مهم است؟

ظهور یادگیری ماشینی برنامه نویسی را آسان تر کرده است. قبل از این، برنامه نویسان مجبور بودند دستورالعمل هایی را برای کامپیوتر بنویسند تا از آن پیروی کند. اما اگر متغیری وجود داشت که در دستورالعمل ها نبود، از کار می افتاد. مشکل اینجاست که از فناوری به روش های مختلفی استفاده می شود. قوانین زیادی برای نوشتن دستورالعمل ها وجود دارد که امکان پذیر نیست.
برای استفاده از یادگیری ماشین، برنامه نویسان می توانند چند پیشنهاد اساسی برای قانون پایه ارائه دهند و سپس به ماشین ها اجازه دهند از احتمالات یاد بگیرند.
خودروهای بدون راننده نمونه خوبی هستند. برنامه نویسان نیاز دارند تا دستورالعمل هایی را برای نحوه برخورد با هر اتفاق ممکنی که احتمال دارد در ارتباط با یک عابر پیاده بیفتد، بنویسند.
بطور مثال: آنها می توانند به ماشین آموزش دهند که با عابران پیاده برخورد نکند و میلیون ها عکس از عابران پیاده در حال راه رفتن در نزدیکی جاده ها را برای آن ارائه کنند. این برنامه به خودرو کمک می کند وقتی چیزی مشابه را در آینده “می بیند” بداند چه کاری باید انجام دهد.

یادگیری ماشینی چگونه به ما کمک می کند؟

با یادگیری ماشین، کامپیوترهای ما در نهایت می توانند باهوش تر شوند. این موضوع به خودی خود خوب نیست، بنابراین برای انجام آن به چیزهای دیگری نیاز دارد.
برای مثال، توصیه‌ها با یادگیری ماشینی ارائه می‌شوند. این در مورد توصیه‌های Google ،Netflix و Amazon صادق است. این اصول در مورد تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام نیز صدق می کند.

یادگیری عمیق یا DL چیست؟

Deep Learning یا یادگیری عمیق: زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است. که می تواند دادههای بسیار بزرگ و پیچیده را، پردازش و تفسیر کند. و وظایف پیچیده را انجام دهد.

یادگیری عمیق چگونه زندگی ما را متحول می کند؟

یادگیری عمیق از عملکرد مغز ما تقلید می کند. دادهها از طریق چندین لایه پردازش می شوند و در نهایت، با دادههای آموزشی کافی، این شبکه های عصبی می توانند در کارهای هوشمندانه مانند تشخیص گفتار یا بازی شطرنج از انسان پیشی بگیرند!
یادگیری ماشینی می تواند یک سوال را بپرسد و پاسخ دهد و سپس نیاز به دخالت انسان دارد. ولی یادگیری عمیق یک سوال را می پرسد و پاسخ می دهد. بدون نیاز به دخالت انسان، بر اساس آن پاسخ، می توانید یک سوال دیگر بپرسید، تا باز به آن پاسخ دهد.

چرا یادگیری عمیق اهمیت دارد؟

پیشرفته ترین و پیچیده ترین فناوریِ هوش مصنوعی، یادگیری عمیق است.
به عنوان مثال، گوگل را قادر می سازد تا یک نتیجه جستجو را به شما ارائه دهد.
یادگیری عمیق با این امکان که گوگل به شما بگوید افراد دیگر در جستجوی چه چیزی هستند، یک قدم فراتر می رود!

دو مثال عملی عالی وجود دارد که نشان می دهد یادگیری عمیق چگونه به ما کمک می کند

در کشاورزی، یادگیری عمیق به پیش بینی عملکرد محصولات کمک می کند. سطح آب و بیماری های گیاهی را می تواند شناسایی کند تا کشاورزان بتوانند به موقع واکنش نشان دهند.
در بیمه، یادگیری عمیق کمک می کند تا آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی را متوجه شوید. و به رایانه یاد می دهد که چگونه قطعات آسیب دیده خودرو را شناسایی کند. در مورد هزینه تعمیرات آن می تواند پیش بینی کند. و می تواند در مورد آنچه اتفاق خواهد افتاد تخمین بزند.

پردازش زبان طبیعی یا NLP چیست؟

Natural Language Processing یا پردازش زبان طبیعی: یک ابزار زبانی در علوم کامپیوتر است. زبان طبیعی دستگاه ها را قادر می سازد تا زبان انسان را بخوانند و تفسیر کنند. NLP به رایانه ها اجازه می دهد تا زبان انسان را به ورودی های رایانه ترجمه کنند.

نتیجه

وقتی به هوش مصنوعی فکر می کنید، تصاویر آینده نگرانه زیادی به ذهن شما خطور می کند. با این حال، هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی استاندارد از زندگی روزمره ما است و یادگیری بیشتر برای کسب و کارها بسیار مهم است.
یادگیری ماشینی می‌تواند توسط کسب‌وکارها در فعالیت‌های روزانه‌شان استفاده شود، بنابراین برای آن‌ها مهم است که بفهمند یادگیری ماشین چگونه کار می‌کند تا بتوانند از این فناوری قدرتمند در عملیات تجاری خود استفاده کنند.

  • نظر شما در مورد هوش مصنوعی چیست؟
  • آیا به هوش مصنوعی اعتقاد دارید؟ چرا و چرا نه؟

 

اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *