هوش مصنوعی با 7 مثال ساده

7 مثال مفید روزانه

هوش مصنوعی این روزها، به داغ ترین موضوع در دنیای تکنولوژی، تبدیل شده است. با انتشار اخیر ChatGPT و بحث های متعاقب آن در مورد خطرات سوء استفاده از ابزار هوش مصنوعی، حتما چیزهای زیادی شنیده اید. با این حال، حتی اگر در حال حاضر از ChatGPT استفاده نمی‌کنید. شرط می‌بندم که در 5 دقیقه گذشته حداقل یک بار با هوش مصنوعی سر و کار داشته اید. دلیلش این است که هوش مصنوعی آنقدر فراگیر شده که نمونه هایی از آن، که هر روز با آن مواجه می شویم، بسیار نامحدود است.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم تشخیص دهیم هوش مصنوعی چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد. دانستن اینکه دقیقاً چیست؟ مفید است.

فرهنگ لغت آکسفورد هوش مصنوعی را اینگونه تعریف می کند:

تئوری و توسعه سیستم‌های رایانه‌ای که قادر به انجام وظایفی هستند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. مانند ادراک بصری، تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و ترجمه بین زبان‌ها.

هوش مصنوعی روشی است که به وسیله آن یک کامپیوتر قادر است. از طریق تجزیه و تحلیل آماری بر روی داده ها عمل کند. و آن را قادر می سازد تا از طریق الگوریتم های طراحی شده خاص، داده ها را درک، تجزیه و تحلیل و یاد بگیرد. این یک فرآیند خودکار است. ماشین‌های باهوش مصنوعی می‌توانند الگوهای رفتاری را به خاطر بسپارند. و پاسخ‌های خود را برای انطباق با آن رفتارها یا تشویق به تغییر در آنها تطبیق دهند. این یک تعریف مختصر است. و مطمئناً چیزهای بیشتری در مورد هوش مصنوعی وجود دارد.

مهم‌ترین فناوری‌هایی که هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند:

یادگیری ماشینی (ML)، یادگیری عمیق (Deep Learning) و پردازش زبان طبیعی (NLP) هستند.

ML (یادگیری ماشینی) فرآیندی است که در آن ماشین‌ها یاد می‌گیرند. که چگونه بر اساس مجموعه‌های کلان داده‌های ساختاریافته و بازخورد مداوم از انسان‌ها و الگوریتم‌ها، بهتر پاسخ دهند.

اغلب تصور می شود که DL (یادگیری عمیق) نوع پیشرفته تری از ML است. زیرا از طریق نمایش یاد می گیرد، اما داده ها نیازی به ساختاربندی ندارند.

NLP (پردازش زبان طبیعی) یک ابزار زبانی در علوم کامپیوتر است. زبان طبیعی دستگاه ها را قادر می سازد تا زبان انسان را بخوانند و تفسیر کنند. NLP به رایانه ها اجازه می دهد تا زبان انسان را به ورودی های رایانه ترجمه کنند.

7 نمونه ساده از هوش مصنوعی

در اینجا لیستی از هفت نمونه از هوش مصنوعی وجود دارد که احتمالاً روزانه با آنها روبرو خواهید شد.

  1. نقشه ها و ناوبری

هوش مصنوعی سفر را به شدت بهبود بخشیده است. اکنون می‌توانید از Google یا Apple Maps در تلفن خود استفاده کنید و مقصد خود را تایپ کنید.

بنابراین چگونه برنامه می داند به کجا مراجعه کند؟ مسیر بهینه، موانع جاده، و ازدحام ترافیک را چگونه تشخیص می دهد؟

در گذشته نه چندان دور، تنها GPS مبتنی بر ماهواره در دسترس بود. و حالا هوش مصنوعی برای ارائه تجربه بسیار بهتر به کاربران، دست به کار شده است.
با استفاده از یادگیری ماشینی، الگوریتم‌ها و داده هایی را که یاد گرفته‌اند، به خاطر می‌آورند. که این یادآوری به تصاویر بهتر روی نقشه، و تشخیص و درک اعداد خانه و ساختمان کمک می کند. همچنین به این برنامه آموزش داده شده است که تغییرات در جریان ترافیک را درک و شناسایی کند تا بتواند مسیری را توصیه کند که از مسدود شدن جاده ها و ازدحام جلوگیری کند.

  1. تشخیص چهره

دو نمونه از هوش مصنوعی که اکنون بخشی از زندگی روزمره ما هستند. 1. استفاده کردن از فیلترهای مجازی روی صورت ما هنگام عکس گرفتن. 2. استفاده از فیس آیدی برای باز کردن قفل گوشی. اولی شامل تشخیص چهره است. به این معنی که هر چهره انسانی شناسایی می شود. دومی از تشخیص چهره استفاده می کند که از طریق آن یک چهره خاص شناسایی می شود. تشخیص چهره همچنین برای نظارت و امنیت توسط تاسیسات دولتی و فرودگاه ها استفاده می شود.

  1. ویرایشگرهای متن یا تصحیح خودکار

ممکن است به عنوان دانش آموز از ابزارهایی مانند Grammarly برای بررسی مقاله نهایی خود قبل از ارسال آن به معلم خود استفاده کرده باشید. یا حتی اکنون از آن برای بررسی املای ایمیل به رئیس خود استفاده کنید. این نمونه دیگری از هوش مصنوعی است. به نظر می‌رسد الگوریتم‌های هوش مصنوعی از یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی برای شناسایی استفاده نادرست از زبان و پیشنهاد اصلاحات در پردازشگرهای کلمه، برنامه‌های پیامک و هر رسانه نوشتاری دیگر استفاده می‌کنند. زبان شناسان و دانشمندان کامپیوتر با هم کار می کنند تا دستور زبان ماشین ها را آموزش دهند. به طور مثال وقتی از کاما به اشتباه استفاده می‌کنید، ویرایشگر آن را اصلاح می‌کند.

  1. الگوریتم های جستجو و توصیه

وقتی می خواهید فیلمی را تماشا کنید یا خرید آنلاین کنید. آیا متوجه شده اید که مواردی که به شما پیشنهاد می شود اغلب با علایق یا جستجوهای اخیر شما همسو هستند؟ سیستم های توصیه هوشمند در طول زمان با دنبال کردن فعالیت آنلاین شما، رفتار و علایق شما را یاد گرفته اند. داده ها در قسمت فرانت-اند (از کاربر) جمع آوری شده و از طریق یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق ذخیره و تجزیه و تحلیل می شوند. سپس می‌تواند ترجیحات شما را معمولاً پیش‌بینی کند. و توصیه‌هایی را برای چیزهایی که ممکن است بخواهید بخرید یا بعداً به آن‌ها گوش دهید، ارائه دهد.

  1. دستیاران دیجیتال

وقتی دستمان پر است، اغلب به دستیارهای دیجیتال سفارش می دهیم تا وظایفی را از طرف ما انجام دهند. وقتی در حال رانندگی هستید، ممکن است از دستیار بخواهید با مادرتان تماس بگیرد. دستیار مجازی نمونه ای از هوش مصنوعی است که به مخاطبین شما دسترسی پیدا می کند، کلمه “مادر” را شناسایی می کند و با شماره تماس می گیرد. این دستیاران از NLP، ML، تجزیه و تحلیل آماری و اجرای الگوریتمی استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی را می خواهید و سعی می کنند آن را برای شما به دست آورند. جستجوی صوتی و تصویری تقریباً به یک شکل کار می کنند.

  1. رسانه های اجتماعی

برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی از پشتیبانی هوش مصنوعی برای نظارت بر محتوا، پیشنهاد اتصالات، و ارائه تبلیغات به کاربران هدف، در میان بسیاری از وظایف دیگر استفاده می‌کنند.
الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از طریق شناسایی کلمات کلیدی و تشخیص تصویر بصری، پست‌های مشکل‌ساز را که شرایط و ضوابط را نقض می‌کنند، شناسایی کرده و به سرعت حذف کنند. معماری شبکه عصبی یادگیری عمیق جزء مهم این فرآیند است، اما به همین جا ختم نمی شود.
شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که کاربران آن‌ها محصول آنهاست. بنابراین از هوش مصنوعی برای اتصال آن کاربران به تبلیغ‌کنندگان و بازاریاب‌هایی که پروفایل‌های آن‌ها را به عنوان اهداف کلیدی شناسایی کرده‌اند، استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی رسانه های اجتماعی همچنین این توانایی را دارد که نوع محتوایی را که کاربر منتشر و یا جست و جو می کند درک کند. و محتوای مشابهی را به آنها پیشنهاد می کند.

  1. پرداخت های الکترونیکی

دویدن به بانک برای هر تراکنش، اتلاف وقت بسیار زیادی است. هوش مصنوعی نقش مهمی در عدم مراجعه شما به شعبه بانکی در چندسال گذشته دارد. بانک‌ها در حال حاضر از هوش مصنوعی برای تسهیل مشتریان با ساده‌سازی فرآیندهای پرداخت استفاده می‌کنند.
الگوریتم‌های هوشمند امکان سپرده‌گذاری، انتقال پول و حتی باز کردن حساب‌ها را از هر جایی ممکن کرده‌اند. و از هوش مصنوعی برای امنیت، مدیریت هویت و کنترل‌های حریم خصوصی استفاده می‌کنند.
حتی کلاهبرداری احتمالی را می توان با مشاهده الگوهای خرج کارت اعتباری کاربران شناسایی کرد. این نیز نمونه ای از هوش مصنوعی است. الگوریتم‌ها می‌دانند که کاربر چه نوع محصولاتی را می‌خرد، معمولاً چه زمانی و از کجا خریداری می‌شود و در چه محدوده قیمتی قرار می‌گیرد.

هنگامی که یک فعالیت غیرمعمول وجود دارد که با نمایه کاربر مطابقت ندارد. سیستم می تواند یک هشدار یا یک اعلان برای تأیید تراکنش ها ایجاد کند.

در نتیجه

این نمونه‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهند که چرا همه جا درباره هوش مصنوعی صحبت می‌شود. چرا در همه جا استفاده می شود. تقریباً هر بخش از روزِ ما تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می گیرد. وقتی به سفارش تلفن همراه می روید، ممکن است یک پیشنهاد قهوه جدید دریافت کنید. اینستاگرام ممکن است یک ویدیوی جدید را در حین استراحت ناهار نشان دهد. Google Maps شما را به شام در یک رستوران جدید دعوت می کند. این لیست می تواند برای همیشه ادامه یابد. و این 7 نمونه از هوش مصنوعی به سادگی نشان می دهد که چیست و چگونه از آن استفاده می کنیم.

100 کلمه در مورد هوش مصنوعی

AI یا همان هوش ماشینی، اساساً به توانایی ماشین‌ها برای تقلید از هوش انسانی اشاره دارد. ماشین‌ها اکنون به لطف هوش ماشینی قادر به یادگیری، برنامه‌ریزی، تفکر و حل مسئله هستند. قابل توجه ترین جنبه AI این است که ربات ها چگونه عقل انسان را شبیه سازی می کنند. این احتمالاً سریعترین پیشرفت در دنیای فناوری و نوآوری است. AI فناوری است که در حال دگرگونی در هر بخش از زندگی است. امروزه هوش ماشینی تقریباً در هر صنعتی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

200 کلمه در مورد هوش مصنوعی

AI در سال 1950 توسعه یافت. جان مک کارتی به عنوان ” پدر هوش مصنوعی ” در نظر گرفته می شود. زیرا او برای اولین بار این اصطلاح را ابداع کرد. توسعه ابزارهایی که می توانند هوش انسان را تقلید کنند، از جمله توانایی هایی مانند تشخیص صدا، تصمیم گیری و ترجمه زبان، به عنوان هوش مصنوعی شناخته می شوند. ساختن رایانه‌ها مانند انسان‌ها، تفکر مانند انسان‌ها و عمل کردن مانند انسان‌ها با القای داده‌ها به عنوان دستورالعمل‌ها و ورودی‌ها انجام می‌شود.

تصاحب صنعت

نیاز به کمک انسانی رو به کاهش است. زیرا هوش مصنوعی بخش‌های زیادی از صنعت را در اختیار گرفته است، که ممکن است منجر به نگرانی‌هایی در مورد بیکاری در بسیاری از مشاغل شود. با این حال، درجه کنترلی که نوع بشر برای ارائه فناوری انتخاب می کند، همیشه به آنها بستگی دارد. همانطور که به درستی گفته شد، فناوری زمانی بهترین کار را انجام می دهد که مردم را متحد کند.

هوش ماشینی در زندگی روزمره

پیشرفت در فناوری تأثیر مستقیمی بر زندگی، تجارت و زندگی اجتماعی ما دارد. چه آگاهانه متوجه آن باشیم یا نه، هوش ماشینی شروع به نفوذ در جنبه های مختلف زندگی روزمره ما کرده است. اگر مشاهده کنیم، بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما در حال حاضر شامل استفاده از AI است، به عنوان مثال، شناسه چهره و ویژگی های تشخیص تصویر در تلفن های همراه، ایمیل ها، برنامه های مختلف، دستیارهای صوتی دیجیتال مانند سیری اپل و الکسای آمازون، جستجوی گوگل، مسیر نقشه برداری، به روز رسانی ترافیک، به روز رسانی آب و هوا، نتفلیکس و آمازون برای سرگرمی و غیره.

500 کلمه در مورد هوش مصنوعی

رشته علوم و مهندسی کامپیوتر برای مدت طولانی با کمک ماشین ها سعی در شبیه سازی ویژگی های هوش انسانی داشته است که به آن AI (Artificial Intelligence) می گویند. کارهایی که ماشین ها برای انجام آنها از طریق پیاده سازی هوش ماشینی طراحی شده اند عبارتند از یادگیری، درک، استدلال، سازگاری و غیره.

پیش بینی به سبک یک ریاضی دان

آلن تورینگ، ریاضی‌دان و پیشگام کامپیوتر بریتانیایی، پیشرفت‌هایی را در زمینه جدید هوش مصنوعی در آن زمان آغاز کرد. در سال 1950، تورینگ پیش بینی کرد که یک ماشین روزی قادر خواهد بود عقل انسان را به طور کامل تکرار کند.

هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند است که زندگی انسان را آسان‌تر می‌کند. مربوط به وادار کردن رایانه ها به انجام کارهایی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. هوش مصنوعی شروع به نشان دادن راه حل های امیدوارکننده برای صنعت و تجارت و همچنین زندگی روزمره ما کرد. پیشرفت در هوش مصنوعی در ابتدا کند بود و در نهایت سرعت بیشتری به خود گرفت. اما اخیراً با توجه به پیشرفت عصر تکنولوژی، محبوبیت هوش مصنوعی با اکتشافات تکاملی در این زمینه افزایش یافته است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

درست مانند دو روی یک سکه، هوش مصنوعی هم مفید بوده و هم اثرات مضری دارد. فناوری همیشه در حال پیشرفت است. هر نوع فناوری هم مزایا و هم معایبی دارد که هوش مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی بسیار مفید است اما در صورت استفاده نادرست، ممکن است به خطری برای بشریت تبدیل شود. دو نمونه از مزایا و معایب AI.

صرفه جویی در زمان

AI بارِ­­ کاری را که قرار است به صورت دستی انجام شود کاهش می دهد. بنابراین ممکن است فرد با کمک فناوری در زمان، صرفه جویی کند. هوش مصنوعی برخلاف انسان‌ها می‌تواند بدون خستگی بی‌پایان کار کند و از این رو بهره‌وری کار را بیشتر کند.

کاهش تعامل انسانی

اثرات منفی هوش مصنوعی بسیار زیاد است. فناوری جدید فقط برای ساده تر کردن کار ما در نظر گرفته شده است. این بدان معنا نیست که ما باید کار را متوقف کنیم. هوش مصنوعی به تعامل انسانی کمتری نیاز دارد و باعث می شود دانش آموزان بیشتر با دنیای آنلاین درگیر شوند تا دنیای مقابلشان.

هوش مصنوعی چیست؟ به زبان ساده

تعجب آور نیست وقتی با کسی صحبت می کنید که قبلاً هیچ مطلبی در مورد هوش مصنوعی (AI) نشنیده و ندیده است، اغلب تصاویری شبیه به آنچه در فیلم هایی مانند The Terminator یافت می شود را در ذهن خود تصور می کند – هوش مصنوعی (AI) شامل استفاده از رایانه برای انجام کارهایی است که به طور سنتی به هوش انسانی نیاز دارد. هوش مصنوعی می تواند حجم زیادی از داده و اطلاعات را به روشی پردازش کند که انسان نمی تواند.

هدف AI این است که بتواند کارهایی مانند تشخیص الگوها، تصمیم گیری و قضاوت مانند انسان ها را انجام دهد. همچنین نحوه تصمیم گیری ما را تغییر دهد – به عنوان مثال، می توان به پیش بینی سیستم های چراغ راهنمایی یا پیشنهادهایی که اینستاگرام در راستای علاقمندی های شما، به شما ارائه می دهد، یا به تشخیص چهره گوشی های هوشمند اشاره کرد.

هوش مصنوعی برای کودکان چیست؟ به زبان ساده

هوش ماشینی توانایی کامپیوتر برای تفکر و یادگیری است. با AI، رایانه‌ها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً توسط افراد انجام می‌شود، از جمله زبان پردازش، حل مسئله و یادگیری. آیا تا به حال فکر کرده اید که تشخیص چهره آیفون چگونه کار می کند؟ همه این فناوری‌ها یک چیز مشترک دارند: آنها از AI استفاده می‌کنند.

چند نمونه از AI برای کودکان چیست؟

اگر تا به حال فیلمی را در نتفلیکس دنبال کرده باشید. ممکن است متوجه شده باشید که بر اساس آنچه قبلاً تماشا کرده اید، توصیه هایی برای فیلم های دیگر دریافت خواهید کرد. این به خاطر هوش مصنوعی است! چت بات ها: بسیاری از وب سایت ها دارای ربات های چت هستند که به پاسخگویی به سوالات شما کمک می کنند. این چت بات ها معمولاً توسط افراد اداره نمی شوند – آنها هوش مصنوعی هستند! موتورهای جستجو: اکثر مردم هر روز از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می کنند. موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجوی شما استفاده می کنند.

انواع هوش ماشینی چیست؟

آرند هینتز، محقق و استاد زیست‌شناسی یکپارچه در دانشگاه ایالتی میشیگان AI را به چهار نوع تقسیم می کند:

  1. واکنش گرا        2.حافظه محدود         3. تئوری ذهن       4. خودآگاه

Machine Learning یا یادگیری ماشینی چیست؟

(ML) یا یادگیری ماشینی، زیرمجموعه‌ای از AI است و علمی است که رایانه‌ها را به یادگیری و عمل کردن مانند انسان‌ها وادار می کند.

Deep Learning یا یادگیری عمیق چیست؟

(DL) یا یادگیری عمیق قادر به پردازش و تفسیر داده و الگوریتم بزرگ و پیچیده است. یادگیری عمیق زیر مجموعه ای از یادگیری ماشینی است.

Natural Language Processing یا پردازش زبان طبیعی چیست؟

(NLP) یا پردازش زبان طبیعی، یک ابزار زبانی در علوم کامپیوتر است. زبان طبیعی دستگاه ها را قادر می سازد تا زبان انسان را بخوانند و تفسیر کنند. NLP به رایانه ها اجازه می دهد تا زبان انسان را به ورودی های رایانه ترجمه کنند.

اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *