ماکت معماری چیست؟ نکات مهم ماکت سازی

ماکت معماری چیست؟

ماکت معماری یک نمایش سه بعدی از یک طرح ساختمانی پیشنهادی است. ساخت ماکت معماری یک رسانه هنری است. یک تصویر هزاران کلمه را می گوید، اما یک ماکت معماری سه بعدی خوش ساخت، میلیون ها کلمه را می گوید. ماکت معماری، ویژگی مکان و مادی بودن را ادغام می کند.
دانشجوی معماری و معمار آینده نیاز به مهارت های متعددی دارد که یکی از آنها ماکت سازی است. مدل های معماری راهی عالی برای ارائه نسخه سه بعدی از پروژه معماری، داخلی یا طراحی شهری شما هستند.
آنها به شما این حس را می دهند که عناصر در ترکیب با یکدیگر چه حسی خواهند داشت. علاوه بر این، درک آنها برای سایر بینندگان، به ویژه آنهایی که تجربه معماری ندارند، آسان تر است.
ماکت معماری، می تواند مقیاس و طراحی بالقوه یک پروژه ساخت و ساز یا طراحی داخلی را نشان دهد.

انواع ماکت های طراحی معماری:

سه نوع مختلف از مدل های طراحی معماری وجود دارد:

1. مدل طراحی مفهومی:

در مرحله اولیه ایده های طراحی شما، دیدن شکل اولیه می تواند مفید باشد. از مواد ارزان قیمت مانند چوب بالسا یا فوم ساخته می شوند و به سرعت در کنار هم قرار می گیرند. در حالی که اکثر طراحان با یک طراحی دو بعدی شروع می کنند، یک مدل ساده ممکن است بینش ارزشمندی را در مرحله برنامه ریزی ارائه دهد. مدل های مفهومی اغلب از مواد مقرون به صرفه مانند چوب بالسا یا فوم برای مونتاژ سریع مدل‌های مفهومی استفاده شود.

2. مدل طراحی کار:

اگر تصویر واضح تری از محصول نهایی داشته باشید، ممکن است مدل مفهومی خود را به یک نمونه اولیه کاربردی تبدیل کنید. ماکت سازی به شما نشان می‌دهد که چگونه مشکلات را برطرف کنید و حتی اگر در طراحی اولیه خود با مشکلاتی مواجه شده‌اید، راه‌حل‌های جدید و منحصربه‌فردی را پیشنهاد دهید. سازندگان در ماکت سازی معمولاً از مواد محکم تری مانند چوب، بتن و فلز برای ساخت مدل های کاری استفاده می کنند.

3. مدل ارائه مفهومی:

یک مدل ارائه، از جزئیات بالاتری نسبت به مدل فیزیکی اولیه شما برخوردار است. مواد و مقیاس محصول نهایی شما را بهتر منعکس می کند. مدل های ارائه مفهومی برای زمانی است که شما آماده ارائه ایده های خود به مشتری یا سرمایه گذار هستید. سازندگان مدل از مواد با کیفیت بالا مانند رزین یا حتی یک چاپگر سه بعدی برای ایجاد یک مدل ارائه استفاده می کنند.

 

ماکت معماری-ساخت ماکت معماری

 

هدف از ساخت ماکت های معماری چیست؟

ساخت ماکت‌ معماری اهداف بسیاری را از ایده گرفته تا محصول نهایی انجام می‌دهند.

مدل ها می توانند یک پروژه را بفروشند.

معماران از ماکت ها برای تجسم پروژه بین معمار و مشتری، و برای فروش یک ایده پروژه (یا برنامه ریزی) یا ارائه اطلاعات به عموم در مورد املاک پیشنهادی یا موجود استفاده می کنند.

مدل ها می توانند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کنند.

یک مدل معماری می تواند به پیمانکاران کمک کند تا هرگونه چالش احتمالی ساخت و ساز را مشخص کنند.

ساخت ماکت معماری به بازرسان تصویری سه بعدی از پروژه می دهد و به آنها اجازه می دهد تا هر گونه مشکل احتمالی را مشخص کنند.

مدل ها می توانند در جمع آوری کمک مالی کمک کنند.

یک ماکت خوش ساخت می تواند به شما در جمع آوری پول برای ایجاد پروژه خود کمک کند.

ماکت ها به سرمایه گذاران یک بازنمایی بصری از ایده شما می دهد و به آنها امکان می دهد دقیقا ببینند پولشان به کجا می رود.

چگونه یک مدل مفهومی معماری بسازیم:

اگر یک پروژه معماری در دست اجرا دارید، نکاتی را در مورد نحوه کار با متریال بررسی کنید، مانند:

1. اندازه گیری کنید:

با اندازه گیری می‌توانید یک ساختمان در مقیاس بزرگ را در مقیاس کوچک‌تر نشان دهید. اندازه گیری مناسب به شما اطمینان می دهد که مقیاس مناسب را برای مدل خود بدست آورید.

2. نمونه های اولیه بسازید:

قبل از شروع ساخت ماکت معماری خود، چند قطعه نمونه بسازید تا مطمئن شوید که به درستی روی هم قرار می گیرند و اندازه گیری های شما دقیق است.

3. از ابزار مناسب استفاده کنید:

کاتر، قیچی، چاقوی کاربردی، و مربع اِل همه ابزارهای مناسبی برای ماکت سازی هستند. در صورت داشتن بودجه، برش لیزری نیز گزینه‌ای خوب است (خدمات برش لیزر می‌تواند گران باشد). شما باید تحقیق کنید که کدام ابزار برای هر ماده بهتر کار می کند.

4. برای مونتاژ از چسب مناسب استفاده کنید:

چسب چوب برای چوب استفاده می شود، اما اگر اضافی آن به درستی پاک نشود، می تواند لکه بدی روی کار ایجاد کند. یک تفنگ چسب حرارتی سریع‌ترین کار را انجام می‌دهد و قوی‌ترین چسب را دارد. با این حال، کار کردن با تفنگ‌های چسب می‌تواند خطرناک باشد، و اگر اشتباهی مرتکب شوید، جبران کردنش امکان پذیر نخواهد بود. برای جایگزینی مطمئن تر، می توانید از نوار چسب دو طرفه استفاده کنید.

5. محوطه سازی را اضافه کنید:

ساخت ماکت معماری فقط مربوط به خود ساختمان نیست. برای مشتری یا عموم مردم مفید است که بدانند ساختمان شما در فضایی که در حال ساخت است چگونه به نظر می رسد. افزودن درختان، درختچه‌ها، اتومبیل‌ها، نورپردازی و سایر مبلمان خیابانی می‌تواند به بینندگان کمک کند تا ایده بهتری در مورد اینکه چگونه ساخت و ساز شما در آن قرار می‌گیرد، پیدا کند.

نکته 1:

مراقب باشید به خصوص با کاتر دست خود را نبرید و جعبه کمک های اولیه را در کنار خود نگه دارید.

نکته 2:

برای تمام قطعات مختلف نمونه اولیه بسازید و سپس از آنها به عنوان الگو استفاده کنید. برش را بسیار آسان تر و سریع تر می کند.

 

ساخت ماکت معماری

 

نکات مهم ماکت سازی با توضیحات بیشتر برای علاقمندان:

ما به شما نکاتی را در مورد چگونگی استفاده از مدل معماری خود ارائه می دهیم تا آن را به بهترین شکل ممکن بسازید.

1. سازنده چه چیزی خواهید بود؟

ابتدا باید ماهیت و اندازه پروژه ای را که می خواهید مدل سازی کنید، درک کنید. اگر ایده عمدتاً در فرم است، پس باید بر روی مواد پایه تمرکز کنید که فرم شما را به بهترین شکل نشان می دهد، صرف نظر از اینکه از داخل چگونه به نظر می رسد. برخی پروژه‌های دیگر، مانند خانه‌ها، ممکن است به یک مدل معماری نیاز داشته باشند که طراحی نما و چیدمان داخلی را نشان می‌دهد. بنابراین، در اینجا با جزئیات بیشتری سروکار خواهید داشت.

به عنوان مثال، اگر یک مدل برای یک آپارتمان است، پس داخل آن چیزی است که اهمیت دارد. مدل های طراحی شهری یک مورد کاملا متفاوت است. شما کل محله ها را مدل سازی خواهید کرد، بنابراین سطح جزئیات مورد نیاز برای عناصر معماری در مدل بسیار کمتر است.

2. در اکثر  ماکت سازی از چه مقیاسی استفاده می شود؟

در اینجا راهنمای نحوه عملکرد ترازو با مدل ها برای شما آورده شده است. به طور کلی، مدل‌های معماری عمدتاً از 1:10 تا 1:200 متغیر هستند، در حالی که مدل‌های شهری عمدتاً بین 1:500 تا 1:2500 متغیر هستند، بسته به اینکه مدل چه چیزی را پوشش می‌دهد.

3. مواد مناسب برای استفاده چیست؟

فوم اصلی ترین و متداول ترین ماده پایه ساخت ماکت معماری است.

  • تخته های فوم سفید

ضخامت های متعددی دارند، اما معمولاً 3 میلی متر و 5 میلی متر هستند. این تخته های جامد را می توان به عنوان پایه ای برای مدل های ایجاد شده از فوم و سایر مواد سبک استفاده کرد. همچنین می توانید از آنها برای ساخت دیوارها و انتخاب ضخامت بر اساس مقیاس استفاده کنید.

  • ورق های چوب پنبه ای

اینها ورقه های قهوه ای رنگی هستند که ضخامت کمتر و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تخته های فوم دارند. دست زدن و بریدن آنها راحت تر است، اما به راحتی می توانند بشکنند.

  • ورق های فوم

ورق های فوم انعطاف پذیر هستند اما به راحتی شکسته نمی شوند. آنها در رنگ ها و ضخامت های کوچک هستند. آنها را می توان به راحتی با قیچی برش داد.

  • چوب

می توان از چوب برای مدل سازی استفاده کرد. به خصوص چوب بالسا که به راحتی برش داده می شود و رنگ آمیزی می شود. از تخته های چوبی نیز می توان به عنوان پایه ای برای مدل های سنگین تر استفاده کرد. نوارهای بالسا را می توان برای سازه هایی با اسکلت چوبی استفاده کرد.

فرض کنید مدل شما بیشتر از نوع مفهومی یا فرم گرا باشد. در این صورت، می توانید به سراغ موادی بروید که به راحتی شکل می گیرند، مانند ورق های سنگین کانسون، کاغذ، سیم یا خاک رس، و اگر حوصله دارید، می توانید با گچ یا کاغذ ماشه آزمایش کنید.

4. مونتاژ:

اکنون که تمام قطعات را بریده و آماده کرده اید، باید با بهترین ابزار مونتاژ را انجام دهید. البته، بسته به مواد، زمان و بودجه، می توانید تصمیم بگیرید.

برای تکمیل مصالح در ماکت سازی از چه چیزی استفاده کنید؟

این مرحله ممکن است نیاز به کمی خلاقیت داشته باشد. رایج ترین راه برای بیان مواد تکمیل کننده این است:

  • نقشه های بیتی کاشی ها یا آجرها را در مقیاس و اندازه های صحیح چاپ کنید و آنها را با دقت به دیوارهای فوم برد خود بچسبانید.
  • به جای چاپ، از انواع موجود خرید کنید.
  • برای سقف ها می توان از ورق های کاغذ راه راه استفاده کرد. آنها همچنین می توانند برای برخی از دیوارها استفاده شوند.
  • ورق های پلاستیکی شفاف نازک که به عنوان چاپ ورق شفاف نیز شناخته می شوند، می توانند شیشه را نشان دهند.
  • نوارهای چوب بالسا را می توان برای صفحه های چوبی و سایر روکش های چوبی استفاده کرد.
  • رنگ قهوه ای ورقه های چوب پنبه نیز ممکن است تصور کلی از چوب را ایجاد کند.
  • برای سطوح رنگی می توانید کاغذ یا فوم برد را با اسپری های رنگی رنگ کنید.
  • می توانید از کاغذ استیکر رنگی نیز استفاده کنید که در مغازه های صنایع دستی موجود است.

نکته:

زیاده روی نکنید. به دقت در مورد آنچه که دوست دارید در مدل معماری خود منعکس کنید فکر کنید. بسیاری از مواد، به ویژه برچسب های بدون بافت، مصنوعی به نظر می رسند. فقط آنچه ضروری است را نشان دهید. حال، بیایید مدل را با مبلمان و برخی عناصر منظره تغییر دهیم.

6. چگونه مدل معماری خود را مبله و منظره سازی کنیم؟
شروع با مبلمان:

شما می توانید چیزهای آماده را بخرید، اما ممکن است کمی گران باشند، و اگر بخواهید مبلمان طراحی شده یا سفارشی خود را نشان دهید، این کار را نمی کنند. بنابراین، می توانید شروع به ساخت مبلمان خود کنید.

  • خاک رس یکی از بهترین گزینه های شماست زیرا شکل دهی و دسته بندی آن آسان است و علاوه بر آن ارزان است.
  • تخته های فوم با ضخامت کوچک (1 میلی متر) نیز قابل استفاده و رنگی هستند.
  • ورقه های فوم رنگی گزینه خوبی هستند زیرا به راحتی قابل جابجایی هستند. از ضخامتی استفاده کنید که باعث ایستادن آن شود.

 

ماکت سازی-مدل معماری

 

 

محوطه سازی:

در اینجا ما کفپوش، پوشش گیاهی، عناصر آب و وسایل روشنایی داریم.

در مورد کفپوش:
  • کاشی های کف، درست مانند مواد تکمیلی، قابل خرید یا چاپ هستند.
  • جاده هایی با خطوط سفید را می توان ترسیم کرد یا می توانید نوارهای آماده را خریداری کنید.
  • ارتفاع پیاده روها یا پیاده روها را می توان با یک لایه فوم تخته نازک یا بر اساس مقیاس نشان داد.
  • عناصر آب شامل استخر و فواره است.
  • برای آب می‌توانید از ورق‌های کاغذ آبی استفاده کنید و روی آن‌ها را با ورقه‌های پلاستیکی با بافت شفاف و نازک بپوشانید یا اگر سطح کوچکی است، فقط چاپ ورق شفاف را بپوشانید.

پوشش گیاهی در ماکت سازی شامل درختان، درختچه ها و چمن است. شما می توانید:

  • حصیرهای چمن کوچک و درختان آماده را بخرید.
  • از خزه واقعی برای نشان دادن چمن استفاده کنید.
  • خاک اره را با رنگ سبز چمنی اسپری کنید و خزه خود را بسازید.
  • در مورد درختان، اسکلت یا قسمت تنه می تواند از: سیم، خلال دندان یا پین های مستقیم ساخته شود.
  • توده سبز را می توان از پدهای پنبه ای سبز رنگ، توپ های چوب پنبه ای، اسفنج یا فوم تهیه کرد.
در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما در ساخت ماکت معماری کمک می کند:
  • دست های خود را مرتب بشویید تا باعث ایجاد لکه روی ماکت معماریتان نشود.
  • مطمئن شوید که در فضای کافی برای حرکت آزادانه کار می کنید.
  • در شرایط نوری مناسب کار کنید تا به چشمان شما آسیبی نرسد و یا اشتباه نکنید.
  • طرح های خود را چاپ کنید و از آنها به عنوان پایه ای برای مدل خود استفاده کنید تا آن را سریعتر بسازید.
  • روی ابزارهای باکیفیت سرمایه گذاری کنید. زیرا عمر طولانی تری دارند و بهترین نتیجه را به شما می دهند.
  • از فرآیند لذت ببرید. در کار شما منعکس خواهد شد.
اشتراک گذاری:

مطالب دیگر

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *