انیمیشن چیست؟
انیمیشن روشی برای عکاسی از نقاشی ها، مدل ها یا حتی عروسک های متوالی برای ایجاد توهم حرکت در یک سکانس است. از آنجایی که چشمهای ما فقط میتوانند یک تصویر را برای تقریباً 10/1 ثانیه حفظ کنند، زمانی که چندین تصویر پشت سر هم ظاهر میشوند، مغز آنها را در یک تصویر متحرک ترکیب میکند. ساخت انیمیشن توسط شرکت فورسین
چرا انیمیشن نام های زیادی دارد؟
شبیه سازی، انیمه، کارتون، تصاویر متحرک، و غیره.
ما انیمیشن ها را با نام های مختلف به یاد می آوریم. از دوران کودکی شاهد کارتون های افسانه ای مانند میکی ماوس، تام و جری، اسکوبی دو و بسیاری دیگر بوده ایم. آیا تعجب می کنید که چرا نام های زیادی برای انیمیشن وجود دارد؟ اصطلاحاتی که مردم برای انیمیشن استفاده می کنند لزوماً به یک معنای صحیح یا مناسب نیست.
در تصاویر متحرک سنتی
تصاویر بر روی صفحات سلولوئید شفاف، کشیده یا نقاشی می شوند تا از آنها عکس گرفته شود. کارتون های اولیه نمونه هایی از این دست هستند. اما امروزه اکثر فیلم های انیمیشن با تصاویر کامپیوتری یا CGI ساخته می شوند.
برای ایجاد ظاهر حرکت صاف از این تصاویر ترسیم شده، نقاشی شده یا تولید شده توسط کامپیوتر، نرخ فریم یا تعداد تصاویر متوالی که در هر ثانیه نمایش داده می شود در نظر گرفته می شود. کاراکترهای متحرک معمولاً “دو نفره” گرفته می شوند که فقط به این معنی است که یک تصویر برای دو فریم نشان داده می شود که در مجموع 12 طراحی در ثانیه است. 12 فریم در ثانیه امکان حرکت را فراهم می کند اما ممکن است متلاطم به نظر برسد. در فیلم اغلب از نرخ فریم 24 فریم در ثانیه برای حرکت صاف استفاده می شود.
انواع مختلف انیمیشن:
Traditional Animation
Anime
Cutout
3D Animation
Stop Motion
Motion graphics
اکنون که تعریفی از انیمیشن داریم، بیایید انواع مختلف انیمیشن را بررسی کنیم.
سنتی (Traditional Animation)
این یکی از قدیمی ترین انواع انیمیشن است. گاهی اوقات به آن انیمیشن سل (Cel بر گرفته از Celluloid) می گویند. همانطور که در بالا ذکر شد، در انیمیشن های سنتی اشیاء روی کاغذ شفاف سلولوئیدی کشیده می شوند. برای ایجاد دنباله انیمیشن، انیماتور باید هر فریم را بکشد.
نکته:
سلولوئید (Celluloid) در واقع نوعی نام تجاری است همانند کلینکس و سایر برندها ولی این عنوان به صورت کلی به مدت سالها و برای انواعی از مواد پلاستیکی استفاده شده است که در دهه 80 میلادی اختراع شدند. این پلاستیک به منظور تولید موادی استفاده میشد که در واقع کلکسیونی تا سال 1940 را تشکیل میدهند.
انیمیشن سنتی اغلب دو بعدی است
علاءالدین، شیر شاه، و دیگر کارتون های قدیمی، بهترین نمونه از این موضوع هستند.
در سالهای قبل، انیماتور روی میز نور طراحی میکرد که نوری درون آن وجود داشت، بنابراین سازنده میتوانست انیمیشن قبلی خود را ببیند. در حالی که سبک سنتی امروزه چندان رایج نیست، نقاشیها معمولاً روی تبلتها انجام میشوند.
و رنگآمیزی دستی از زمان: پری دریایی کوچک در سال 1989 توسط دیزنی استفاده نشده است.
انیمه (Anime)
انیمه را می توان از نظر فنی زیرمجموعه ای از انیمیشن های سنتی در نظر گرفت. اما انیمه به سادگی به هر نوع انیمیشنی که از ژاپن می آید اشاره دارد.
ژاپن به یک نیروگاه انیمه تبدیل شده و انیمه در سراسر جهان تأثیر زیادی داشته است. یکی از متمایزترین ویژگیهای آن این است که اغلب انیمه ها روی ۳ ثانیه متحرک میشوند، به این معنی که هر سه فریم یک تصویر جدید وجود دارد، اما در ایالات متحده اکثر انیمیشنها هر دو فریم هستند.
این به انیماتورهای ژاپنی اجازه می دهد تا با جزئیات بیشتری نقاشی کنند. زیرا به تصاویر کمتری نیاز است. همچنین در انیمه حسی متمایز به حرکت آن می دهد. البته استثناهایی هم برای این قاعده وجود دارد: برخی از انیمیشن های ایالات متحده به صورت سه نفره و برخی از انیمه ها روی 2 یا حتی 1 ساخته می شوند.
سه بعدی
امروزه ساخت انیمیشن های سه بعدی یا کامپیوتری یکی از رایج ترین انواع انیمیشن ها هستند. اما فقط به این دلیل که رایانهها به جای نقش های واقعی وارد عمل شدهاند، لزوما آسانتر نیست. کامپیوتر فقط ابزار دیگری است و انیمیشن سه بعدی هنوز یک فرآیند طولانی و شدید است.
در فیلم های متحرک سه بعدی، انیماتور از برنامه ای برای حرکت دادن اعضای بدن شخصیت استفاده می کند. آنها فریم های دیجیتال خود را زمانی تنظیم می کنند که همه قسمت های شخصیت در موقعیت مناسب قرار گیرند. آنها این کار را برای هر فریم انجام می دهند و کامپیوتر حرکت هر فریم را محاسبه می کند.
انیماتورها انحناها و حرکاتی را که شخصیتهایشان در سرتاسر فیلم، انجام میدهند تنظیم و تغییر میدهند. از داستان اسباب بازی در سال 1995 تا کوکوی امروزی (Coco)، انیمیشن های سه بعدی به یکی از انواع انیمیشن های غالب تبدیل شده اند.
انیمیشن سه بعدی
نیز از این نظر منحصر به فرد است که برخلاف سایر روش های سنتی، تمام بدن شخصیت همیشه قابل مشاهده است. اگر یک کاراکتر به پهلو بچرخد، انیماتور فقط باید نمایه کناری را در انیمیشن دوبعدی ترسیم کند، اما در حالت سه بعدی، هنوز کل بدن باید قابل مشاهده باشد. بنابراین باز هم، حتی با وجود استفاده از کامپیوترها، فناوری جدید با ملاحظات بیشتری همراه است.
چه از طراحی دو بعدی یا محاسبات سه بعدی استفاده کنید، انیماتورها و فیلمسازان به طور یکسان برای برنامه ریزی هر فریم به استوری بورد نگاه می کنند. برخلاف اکشن زنده، فیلمهای انیمیشن نمیتوانند به ترفندهای دوربین در یک عکس تکیه کنند. استوری بردها راه نجاتی برای ایجاد انیمیشن هستند.
نقاشی متحرک (Motion Graphics)
موشن گرافیک، گرافیک دیجیتالی است که معمولاً برای تبلیغات، دنبالههای عنوان در فیلمها، توهم حرکت ایجاد میکند. اما در نهایت برای انتقال چیزی به بیننده خلق می شوند. آنها اغلب با صدا برای پروژه های چند رسانه ای ترکیب می شوند.
آنها نوعی انیمیشن هستند که بیشتر در تجارت استفاده می شود و معمولاً متن به عنوان پخش کننده اصلی، استفاده می شود.
استاپ موشن (Stop Motion)
استاپ موشن شامل claymation، pixelation، object-motion و غیره است. اما مکانیک های اولیه شبیه به سبک سنتی مانند فلیپ بوک است. با این حال، به جای طراحی، استاپ موشن اشیاء فیزیکی را در هر فریم تنظیم می کند.
اگر با افزایش های کوچک حرکت کنید و هر بار یک فریم گرفته شود، توهم حرکت ایجاد می شود. چه عروسکها، چه سفال ها یا حتی افراد واقعی، این تنظیمات دستی میتواند آن را به یک فرآیند طولانی و دشوار تبدیل کند. Chicken Run و The Nightmare Before Christmas همگی نمونه های عالی از فیلم های استاپ موشن هستند.
استاپ موشن قطعا یک شکل قدیمی تر در تاریخ انیمیشن است. به خصوص در مقایسه با تصاویر متحرک کامپیوتری سه بعدی. اما روند ساخت انیمیشن تصاویر به قبل از دیزنی یا پیکسار برمی گردد.
Cutout
Cutout یکی از قدیمی ترین شکل های تصاویر متحرک است. این تکنیک اساساً استاپ موشن دو بعدی است. یک انیماتور اشکالِ برش را از یک فریم به فریم دیگر برای ایجاد توهم حرکت، حرکت می دهد.
این تکنیک ارزانتر و کمی سادهتر از سایر سبکها است، بنابراین در فضاهای مستقل تکثیر میشود. به کارتون مونتی پایتون فکر کنید.
اما در سال 1832 بود که Phénakisticope توسط جوزف پلاتو اختراع شد. که اولین وسیله گسترده به کمک این صنعت آمد. هنگامی که چندین تصویر، در یک تصویرِ متحرک در مغز ترکیب می شوند، به آن تداوم بینایی می گویند.
تاریخچه انیمیشن
در حالی که مشخص نیست اولین انیمیشن در چه زمانی و در کجا به وجود آمده است. مفهوم داستان گویی قرن هاست که وجود داشته است. بیایید به تاریخچه ساخت انیمیشن نگاه کنیم.
از نمایش عروسکی سایه در حدود سال 200 پس از میلاد تا فانوس جادویی در دهه 1650، اولین پروژکتور تصویر واقعی – روایت داستان از طریق حرکت برای همیشه اتفاق افتاده است.
اما در سال 1832 بود که Phénakisticope توسط جوزف پلاتو اختراع شد.
در سال 1834، ویلیام جورج هورنر، پروژکتور فیلم مشابهی را ساخت و نقاشی ها را در داخل یک درام قرار داد که به شکل دایره ای می چرخید. این یکی از بزرگترین نوآوریهایی بود که صنعت فیلمسازی را پایهگذاری کرد. هورنر در ابتدا آن را Daedatelum یا «چرخ شیطان» نامید. اما مخترع فرانسوی، Pierre Desvignes، نسخه خود را از کلمه یونانی برای «چیزهایی که می چرخند» یا Zoetrope نامگذاری کرد.
این شاهکارهای اولیه انیمیشن، راه را برای انیمیشنی که امروز می شناسیم ایجاد کرد.
تاریخچه به ما می گوید که افراد مختلفی در ساخت انیمیشن نقش داشته اند. حتی به نظر می رسد دو نمونه «اولین انیمیشن» وجود دارد.
پدر انیمیشن آمریکایی: جیمز استوارت بلکتون است. بلکتون اگرچه یک فیلمساز بریتانیایی بود اما اولین انیمیشن را در آمریکا ساخت و یکی از اولین کسانی بود که از تکنیک استاپ موشن استفاده کرد.
در سال 1900، او برای ساخت اولین فیلم انیمیشنی به نام ” نقاشی طلسم شده ” شناخته شد.
در سال 1906، او به ساخت یک فیلم صامت ادامه داد که در آن نقاشی های روی تخته سیاه با استفاده از فیلم با سرعت 20 فریم در ثانیه ثبت می شود.
او آن را فازهای طنز چهره های بامزه (Humorous phases of funny faces) نامید.
حالا چه کسی به عنوان “پدر انیمیشن” شناخته می شود؟
کاریکاتوریست فرانسوی امیل کول چیزی را خلق کرد. اولین فیلم کاملاً انیمیشنی است. در سال 1908، Fantasmagorie در پاریس به نمایش درآمد.
در سال 1914، ارل هرد انیمیشن cel را ایجاد کرد و از این طریق به بنیانگذار انیمیشن سنتی تبدیل شد. البته ارل هرد، کل صنعت را برای اکثریت قرن بیستم متحول کرد.
در همان سال، خیلی قبل از اینکه میکی موس به ثمر برسد. اولین کارتون کوتاهی که شخصیتی متمایز داشت. توسط کاریکاتوریست، وینسور مک کی ساخته شد. «گرتی دایناسور»
دیزنی
اما هیچ کارتونی به اندازه میکی موس نمادین نیست. در حالی که اولین کارتون میکی از نظر فنی یک کارتون کوتاه با دوبله “Plane Crazy” است، اما هرگز توزیع نشد.
قایق بخار ویلی (Steamboat Willie) به عنوان اولین کارتون دیزنی با صدای همگام، در سال 1928 به نمایش درآمد.
در سال 1937، سفید برفی و هفت کوتوله اولین فیلمی بود که کاملاً با دست طراحی شد.
بین فیلمهای دوبعدی محبوب و انیمیشنهای سنتی تا CGI امروزی، داستاننویسان، دنیاهای کارتونی خارقالعادهای خلق کردهاند تا بهترین داستانهای ممکن را روایت کنند.