پروژه مپینگ یا ویدئو پروجکشن مپینگ که به آن نورپردازی سه بعدی نیز گفته می شود، تکنیکی است که به تصویرسازی و نمایش فیلم و انیمیشن به صورت سه بعدی بر روی تمامی سطوح گفته می شود. در واقع در ویدئو مپینگ تصویر بر روی یک سطح صاف نمایش داده نمی شود، بلکه بر روی اشیاء نمایش داده می شود. به واسطه آن می توان حجم و سطوح نامتعارف را به سطوح نمایشی ویدئویی تبدیل کرد.
نمایش ویدئو پروجکشن مپینگ می تواند همراه با صدا و موسیقی باشد. این سطوح می توانند سطوح پیچیده ی صنعتی، دکورهای نمایشی، دکورهای تجاری، فضا های داخلی و یا نمای ساختمان ها باشند. در تکنیک پروژه مپینگ یک یا چند پروژکتور بصورت ترکیبی تصاویر را بر روی اشیاء منتقل می کند. و تصاویر دو یا سه بعدی مجازی توسط نرم افزار و سخت افزار هایی بر روی این سطوح بصورت واقعی نقش می بندد. نرم افزار با کنترل پروژکتور می تواند تصاویر را با دقت بالا با سطوح حجم هماهنگ و پخش نماید.
این تکنیک توسط هنرمندان برای ایجاد عمق و توهمات نوری حرکتی جهت جذب مخاطب و نیز معرفی برند خاص و یا محصولات آن استفاده می شود. ویژگی این تکنیک این است که به طور خاص برای یک سطحی از ساختمان مشخص طراحی و برنامه ریزی می شود و تصاویر سه بعدی به صورت داستانی مشخص طراحی و ساخته می شوند و هماهنگ با نور و صدا و موسیقی در مدت زمانی کوتاه یک اثر هنری را خلق می کند.
تاریخچه ابداع این هنر به سال های خیلی دور برمی گردد. اما با این حال می توان گفت که ویدئو مپینگ از پدیده های نو ظهور به شمار می آید. از اولین پروژه های این تکنیک در تاریخ میتوان به افتتاح خانه ارواح دیزنی لند در سال ۱۹۶۹ اشاره کرد.
در این ویدئو مپینگ ابتدا سر خوانندگان با فیلم ۱۶ میلیمتری به صورت جداگانه فیلم برداری شده بود و سپس بر روی سر مجسمه ها پروجکت می شد و بازدیدکنندگان خانه ارواح تصور میکردند که مجسمهها در حال آواز خواندن هستند. ۱۱ سال بعد از آن در سال ۱۹۸۰ میلادی دومین ویدئو مپینگ توسط مایکل نیامارک در تاریخ به ثبت رسید.
با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی پروژه مپینگ دیزنی لند به یکی از پیشگامان ویدئو مپینگ دنیا تبدیل شد. همچنین توانست در سال ۱۹۹۱ میلادی برای اولین بار حق ثبت اختراع «آپارات و روشهای پروجکشن بر روی اشیای سه بعدی» را از آن خود کند. جنرال الکترونیک نیز در سال ۱۹۹۴ حق ثبت اختراع «یک سیستم و روش برای افزودن تصاویر سه بعدی کامپیوتر بر روی شی واقعی با همان ویژگی ها در فضای واقعی» را به نام خود کرد.
در طول زمان هنرپردازی سه بعدی شکلی جدی تر به خود گرفت و توجه دانشگاهیان را نیز به خود جلب کرد. به گونه ای که در سال ۱۹۹۸ میلادی افرادی مانند رمش راسکار، گِرِگ ولچ و هنری فاچز اختراع دفتر کار آینده را به ثبت رساندند. دفتر کار آینده تصویر دو مکان متفاوت از یک اداره را بر روی دیوارهای آن ها پروجکت کرده و به کارکنان این احساس را می داد که همکاران اداره دیگر در کنار آنها هستند.
ویدئو مپینگ این بستر را برای شما فراهم می کند تا تصاویرتان را بدون هیچ گونه عملیات رندر و فضاسازی از حالت دوبعدی به سه بعدی تغییر دهید. انتقال تصاویر از پروژکتور به اجسام بسیار بزرگ و مرتفع مانند ساختمان ها این حس را تداعی میکند که ساختمان فوق در حال حرکت و تغییر است. این رسانه قدرتمند همچنین اجازه میدهد پیش از اجرای پروژه های معماری نظیر طراحی نمای ساختمان ها، یک Demo از نمای طراحی شده را بر روی ساختمان داشته باشید.
از کاربرد های دیگر ویدئو مپینگ میتوان به استفاده از آن در فضا های ورزشی اشاره کرد. در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا، استفاده از رسانه های تبلیغات چاپی نظیر استیکر و بنر منسوخ شده است، زیرا با استفاده از ویدئو مپینگ علاوه بر اینکه میتوان تمام رسانه های تبلیغاتی را شبیهسازی کرد، در عین حال هر لحظه میتوان آن را تغییر داد و بروزرسانی کرد.
در ادامه به معرفی چندین ویژگی مورد استفاده از ویدئو مپینگ می پردازیم:
عواملی مختلفی در اجرای موفق یک ویدئو پروجکشن مپینگ تاثیر گذار هستند. این عوامل شامل محل اجرا، سخت افزار مورد نیاز، انیمیشن و اجرا است. هر کدام از این عوامل می توانند تاثیر به سزایی در اجرای یک پروژه مپینگ عالی داشته باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل می پردازیم.
شرکت فورسین به صورت تخصصی در زمینه ساخت و اجرای ویدئو مپینگ فعالیت می کند. برای قدم اول یک ویدئو پروجکشن مپینگ، پس از انتخاب محل اجرا و سطح مورد نظر به منظور پردازش نور مطالعات و تحقیقات لازمه را آغاز می کند. در انتخاب این سطح هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.
تمامی سطوح چه طبیعی مانند کوه، درخت و چه ساختمانی مانند کلاسیک، تاریخی، مدرن با هر نوع مصالح، سطوح پیچیده صنعتی مانند دستگاه ها، خودرو و یا هر گونه المان فیزیکی دیگر قابلیت این را دارند که توسط ویدئو مپینگ به گونه ای جذاب نورپردازی شوند.
با توجه به سطح مورد نظر، پیچیدگی های ساخت انیمیشن، اجرا و برنامه ریزی سخت افزار، متغیر خواهد بود. مثلا دشواری اجرای مپینگ بر روی یک سطح طبیعی مانند کوه، با اجرا بر روی یک ساختمان قابل قیاس نیست. تجربه ثابت می کند عواملی که پس از انتخاب مکان و سطح در مپینگ دخالت دارند و مربوط به فضای اطراف هستند عبارتند از : آلودگی نوری و صوتی محیط، فاصله افقی تا سطح تحت نگاشت و از همه مهم تر ابعاد آن سطح.
تمامی موارد ذکر شده نقش مستقیم در تعیین سخت افزار مناسب جهت اجرا و قیمت نهایی پروژه خواهند داشت.
این عامل به چند مورد زیر تقسیم می شوند:
ویدئو پروژکتور: شرکت فورسین با توجه به مقیاس اجرای ویدئو مپینگ، بهترین مدل ویدئو پروژکتور های مناسب برای اجرا را به چند مدل، انتخاب می گردد.
سیستم صوتی: بدیهی است که یک پروژه مپینگ بدون صدا و صداگذاری مناسب، ناقص خواهد بود. استفاده از یک سیستم صوتی با توان کافی به گونه ای که برای مخاطب مناسب و دارای صدای کافی باشد، یکی از عوامل جذابیت در اجراست.
رایانه: رایانه (های) مورد نیاز باید توانایی گرافیکی لازم جهت اجرای انیمیشن های نسبتاً سنگین را داشته باشد. چرا که ممکن است بیش از یک دستگاه ( گاهی تا شش دستگاه) ویدئو پروژکتور لازم است به یک رایانه متصل شود.
تجهیزات نصب و برپایی سخت افزار: به منظور نصب ایمن و پایدار سخت افزار ویدئویی و صوتی پس از برآورد تعداد دستگاه ها، نیاز به میز و پایه های خاصی برای قرار گیری آن ها خواهیم داشت. پایه های مورد نظر بر حسب این که اجرا موقت یا دائم است برپا می شوند. این پایه ها که برای اجرای دائم در نظر گرفته می شوند باید آب بند، ضد سرقت، در ارتفاع بالا و با محافظ هایی خاص برای عدم نفوذ گرد و غبار ساخته شوند.
پس از تعیین سطح و انتخاب دستگاه ها نوبت به مراحل ساخت انیمیشن می رسد که به طور کلی به بخش های زیر تقسیم می شود:
جانمایی ویدئو پروژکتور(ها): بسته به ابعاد سطح مورد نظر، تعداد ویدئو پروژکتور ها و محل قرارگیری آن ها جانمایی با استفاده از نرم افزار مشخص می شود.
عکاسی و تصویر برداری: در این مرحله ، عکاسی و تصویر برداری کاملاً دقیق از محل تعیین شده توسط تیم فنی و متخصص شرکت فورسین انجام می شود که انیمیشن بر روی همین تصاویر ساخته خواهد شد.
ارائه سناریو: هم زمان با جانمایی و تصویر برداری از محل اجرا، سناریویی توسط تیم هنری و گرافیک مجموعه آماده و به کارفرما ارائه می شود. عوامل دخیل در این سناریو مدت زمان انیمیشن، محل اجرای ویدئو مپینگ، شرایط جغرافیایی، طبیعی، منطقه، صنایع دستی و فرهنگ، مناسبت ملی یا مذهبی و بسیاری شرایط دیگر هستند که به دقت و با مطالعه توسط تیم در ساخت انیمیشن مد نظر قرار می گیرند.
ساخت انیمیشن: با در نظر گرفتن نظرات کارفرما سناریو طی ۲ تا ۳ مرحله تغییرات، نهایی شده و تیم گرافیک شرکت آماده ی ساخت انیمیشن می شود. پس از هر مرحله (به نسبت تعداد دقایق) انیمیشن ساخته شده مورد بازبینی کارفرما قرار می گیرد تا احیاناً تغییرات جزئی در پروژه صورت گیرد. مراحل ساخت انیمیشن کاملاً به مانند ساخت یک فیلم سینمایی کوتاه بوده و تمامی مشخصات یک فیلم را داراست.
این عامل در سه فاز انجام می شود. فاز آزمایش و فاز اجرای اصلی.
اجرای دائم: برای این نوع اجرا تمامی تجهیزات در محل مورد نظر به صورت دائم مستقر می شوند. جعبه ها و محافظ های خاص آب بند و ضد سرقت و پایه های قوی و دارای ارتفاع بالاتر نسبت به حالت عادی برای این منظور ساخته خواهد شد. این مجموعه از جعبه ها در بر گیرنده ی کلیه ی سخت افزار از جمله ویدئو پروژکتور، سیستم صوت، رایانه و … خواهد بود.
در اجرای دائمی، رایانه توسط نرم افزار های خاص به گونه ای برنامه ریزی می شود.که راس ساعتی خاص اجرا را آغاز کند. و در ساعتی معین پایان دهد. بدیهی است در این روش به جز راه اندازی اولیه نیازی به حضور فیزیکی اپراتور وجود ندارد. توجه داشته باشید.که حتما رایانه باید به اینترنت متصل باشد.تا از طریق نرم افزار های خاص بخش فنی شرکت توانایی رفع عیوب احتمالی را داشته باشند.
در صورت درخواست محصول و یا کسب اطلاعات فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند
در هر محیطی بسته به سفارش مشتری دارد ( نمای ساختمان، همایش های برای رونمایی از یک محصول جدید و ... )
بله، قابلیت اجرا شدن بر روی هر نمایی را دارد.
برای دریافت نتیجه دلخواه در محیط داخلی به نور نسبتا تاریک و برای اجرا در محیط بیرون باید در شب انجام شود.
اول سینک 100 درصدی پرژکتور و یا پرژکتورها روی محیط، دوم ساخت انیمیشن مناسب که مخاطبان را به خود جذب نماید.
این کار به دلیل دقت در نصب پروژکتور و ساخت انیمیشن نیازمند زمان بیشتری نسبت به محصولات دیگر دارد و صورت تقریبی بین ۲۰ تا ۳۰ روز قبل از لانچ پروژه
شرکت فورسین به دلیل ساخت انیمیشن و آگهی های تلویزیونی بطور تخصصی یک تیم قوی از انیماتورها مستقر در مجموعه دارد که برای ساخت انیمیشن پروژه ویدئو مپینگ از این تیم تخصصی استفاده می نماید.
بله با توجه به سیستمهای صوتی قوی این قابلیت اجرایی می باشد.
بله، حتی برای نمایش محصول در سایز ۵۰ × ۵۰ سانت هم قابل اجرا می باشد. فقط کافیست محصول ابعاد مختلف داشته باشد.
مجموعه فورسین از سال ۸۵ فعالیت خود را در حوزه تبلیغات در ایران و خارج از ایران آغاز نمود.
در سال ۹۵ و با توسعه فعالیت های مجموعه در بخش تجهیزات تبلیغاتی همچون سیستم های تاچ اسکرین و ساخت و طراحی اپلیکیشن تغییرات بنیادی در مجموعه فورسین اتفاق افتاد و هم اکنون با افتخار اعلام میکنیم ما بیشترین تنوع خدمات تبلیغاتی را بین همکاران داریم.